23948sdkhjf

Overskudsmad til salg i ny butik

Dansk Supermarked går nu aktivt ind i kampen mod madspild med en butik, der vil sælge overskudsmad til en billig pris. Det sker i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp og fødevareBanken.
Hvert år må fødevareindustrien og butikkerne tilsammen smide 303.000 ton mad ud, fordi varerne har passeret mindst-holdbar-til datoen, er forkert mærkede eller i beskadiget emballage.

For at modarbejde det store madspild vil Folkekirkens Nødhjælp i samarbejde med fødevareBanken og Dansk Supermarked forsøge at etablere en butik med overskudsmad. Butikken får navnet ReFood, og den åbner efter planen på Nørrebro i begyndelsen af 2015.

Butikken vil både være for de, der vil handle på grund af lave priser og for de, der bare er imod spild af mad. Overskuddet fra butikken vil gå til Folkekirkens Nødhjælps arbejde med at bekæmpe sult i nogle af verdens fattigste lande. Varerne vil blive solgt ca. 50-70 procent billigere end i almindelige supermarkeder, og varesortimentet bliver blandt andet brød, frugt og grøntsager, mejeriprodukter og udvalgte kolonialvarer. Kød og kødpålæg vil ikke blive solgt i butikken i første omgang.

- Vi synes, at ReFood er en fantastisk idé! Der er et direkte link mellem vores arbejde med at bekæmpe sult i verdens fattigste lande og bekæmpelse af madspild i Danmark. Med ReFood kan vi både bekæmpe madspild herhjemme og skabe et overskud til arbejdet blandt mennesker, der sulter, siger Henrik Stubkjær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Moms og fødevareregler skal på plads først
Dansk Supermarked, som allerede arbejder for at mindske spild af mad, vil gerne donere overskudsmad til butikken.

- I Dansk Supermarked har vi hele tiden fokus på madspild. Hvis et koncept som Refood kan etableres, så er det ren win-win: Vi gør noget for at mindske madspild, vi støtter Folkekirkens Nødhjælp i deres internationale arbejde, og vi hjælper fødevareBanken. Men der er nogle tekniske udfordringer med for eksempel moms og fødevareregler, hvor vi har brug for en politisk afklaring for at komme videre, siger Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked.

FødevareBanken skal stå for distribution af maden til den planlagte nye butik. FødevareBanken er en non-profit organisation, som i forvejen modtager og fordeler overskudsmad til organisationer, der hjælper socialt udsatte.

- Der er meget mere overskudsmad, end vores nuværende modtagere kan aftage, så hvis vores fødevaredonorer er med på det, er en butik med overskudsmad en rigtig fin idé, fordi vi kan nå grupper, som ikke kommer på eksempelvis væresteder, siger fødevareBankens direktør Karen Inger Thorsen.

Hvis konceptet er rentabelt og bæredygtigt, vil Folkekirkens Nødhjælp åbne flere butikker landet over, fordi ideen er så oplagt for en organisation, der har bekæmpelse af sult som kernesag.

Initiativtagerne ser gerne samarbejder med en bred kreds af aktører på madspilds- og fødevareområdet, og forbrugerbevægelsen ”Stop spild af mad” bakker også op om den nye butik.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11