Unilever vil have kunder til at købe mindre
Storkøkkener smider uhyrlige mængder mad ud, men der er penge at spare, hvis man mindsker spildet.
Det satte den multinationale koncern Unilever sig for at gøre noget ved for to år siden i Danmark. Unilever Food Solutions har gratis rådgivet sine kunder om, hvordan madspild mindskes, så mange penge kan blive sparet.
Det kunne lyde som om, Unilever dermed saver sin egen siddegren over, da Unilever tjener penge på den overskudsmad, der smides ud, men Stine Hansen, som er marketingdirektør hos Unilever Food Solutions, bedyrer, at det ikke handler om penge for Unilever.
- Forretning handler om at tjene penge, men det handler også om at tage ansvar og drive forretning på en ordentlig måde. Det er derfor, vi i mange år har arbejdet overordnet med bæredygtighed, siger hun.
Og der er i høj grad behov for ordentlighed og bæredygtighed, mener hun. Unilever anerkender, at klodens resurser er under pres, og det tvinger branchen til handling. Også selv om det kan betyde, at kunderne mindsker spildet så meget, at også ordrerne til Unilever bliver mindre.
Når Unilever rådgiver, er det typisk enkelte tiltag, der kan gøre underværker, mener Stine Hansen.
- Det handler om vaner og om, at professionelle køkkener har en travl hverdag med korte deadlines. Så oparbejder man faste rutiner og tænker ikke over det. Vi siger, at man skal stoppe op og tænke over, hvordan køkkenet fungerer, siger hun.
For kunderne er det attraktivt, at man kan spare penge.
- Det er det, der virkelig trigger dem. Vi havde et eksempel, hvor de producerede til 1500 mennesker, men overproducerede i fuldstændigt sindssyge tal, og de sparede 30 procent eller 600.000 kroner om året.