Carlsberg rejser sig oven på Coop-konflikten
Efter voldsomt tab af markedsandele har bryggerikæmpen genvundet det tabte.

Det tog hårdt på Carlsberg, da forhandlingen med Coop i 2013 brød sammen og Carlsberg-produkterne forlod Brugsen, Irma, Kvickly og Fakta. Foto: Colourbox.
Carlsberg har i årtier haft en markedsandel i Danmark på cirka 50 procent, når det kom til ølmarkedet, men den status led et knæk, da forhandlingerne med Coop brød sammen. En situation, som førte til, at Coop stoppede hele samarbejdet og fjernede Carlsberg-produkter fra hylderne.
Det fik Carlsbergs markedsandel til at falde fra 49 til 45 procent, men nu er man igen over 49 procent og har endda en smule større markedsandel, end i 2012. Før konflikten brød ud.
Carlsberg Danmarks direktør Carsten Hänel vurderer, at man især har generobret andele fra konkurrenter, som tjente på Carlsbergs udelukkelse.
- Dem, vi tager markedsandele fra nu, er dem, der havde en fordel, da vi var ude af Coop. Royal Unibrew var dygtigst til at udnytte den fordel, og derfor går det også mere ud over dem nu. Men vi tager nok også andele fra Harboe,« siger han til Berlingske.
Læs hele artiklen på Berlingske.dk