23948sdkhjf

Nyt madsite hylder danske råvarer og producenter

Landbrug & Fødevarer lancerer et nyt madsite kaldet voresmad.dk. Sitet arbejder på at give forbrugerne mere nytte, madglæde og tillid til danske fødevarer samt støtte relationen mellem producenter og forbrugere.
Lokal mad er det nye sort. Fødevarefællesskaber, kogræsserlaug og gårdbutikker er udtryk for, at danskerne ønsker at kende madens oprindelse og sætte ansigt på producenten.

Som en reaktion på trenden relancerer Landbrug & Fødevarer i dag opskriftssitet voresmad.dk med et nyt koncept, der går bag råvarerne.

Læs også: Tre ud af ti danskere lider af fødevareskepsis

Relationer imellem producenter og forbrugere
Et stort fokus i lanceringen har været, at det nye madsite sætter ansigt på de mennesker, der producerer fødevarer i Danmark.

- Målet er at gøre universet mere personligt, og samtidig give forbrugerne mulighed for at få relationer til de landmænd og producenter, som står bag vores mad, påpeger redaktionschef på voresmad.dk, Marianne Søndergaard.

I USA er en stærk farm-to-table og localvore-bevægelse vokset frem i de senere år, som reaktion på at råvarerne kommer langvejs fra, og maden er industrielt fremstillet. Forbrugerne har i de seneste årtier mistet kontakten med og tilliden til producenterne, fordi forbrugeren ikke kan gennemskue produktionen mere. Derfor opstår der ofte frygt, når fødevareskandaler rydder mediefladen.

Herhjemme er interessen for lokalt produceret mad voksende, peger flere eksperter på. Og det nye madsite voresmad.dk skal ses i lyset af den udvikling.

- Vi tror, at du får mere madglæde og sundhed ud af at gå lidt mere op i maden, og hvor den kommer fra. Med flere madkundskaber får du bedre mad på bordet, bedre måltider og gladere børn og gæster. Og ved at se og møde nogle af de mennesker, der producerer grøntsagerne, mælken, æggene og kødet får du større tryghed ved det, som du putter i munden, siger Marianne Søndergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094