Sommervejr og opkøb sender omsætningen i vejret hos Royal Unibrew
I årets første ni måneder har Royal Unibrew oplevet en markant stigning i nettoomsætningen – det skyldes opkøb og det gode sommervejr.
Nettoomsætningen hos Royal Unibrew steg i 1.- 3. kvartal 2014 med 54 % til 4.705 mio. kr. primært som følge af købet af Hartwall i august 2013. Organisk - eksklusive Hartwall indtil 22. august 2014 - såvel som proforma - inklusive Hartwall i 2013 - steg afsætningen og nettoomsætningen med henholdsvis 1 % og 2 %.
Nettoomsætningen i 3. kvartal var positivt påvirket af det ekstraordinære gode sommervejr og steg proforma med 4 %. Royal Unibrews markedsandele for brandede produkter faldt svagt.
Resultatet før finansielle poster (EBIT) steg i 1.- 3. kvartal 2014 med 263 mio. kr. til 712 mio. kr. Proforma steg EBIT med 108 mio. kr., heraf 51 mio. kr. i 3. kvartal, og EBIT-marginen steg fra 14,7 % til 15,1 %.
Forbedringen af indtjeningen skyldes både en større afsætning, en gunstig udvikling i produktmikset, en forbedret effektivitet og en forskydning af markedsføringsomkostninger. Det frie cash flow var ud over den højere indtjening også positivt påvirket af yderligere salg af bryggerigrunden i Aarhus og udgjorde 772 mio. kr. mod 357 mio. kr. i 1.-3. kvartal 2013.
Forventningerne til resultatet i 2014 fastholdes.