Mange flere lavprisbutikker er på vej
Massiv fremgang vil fortsætte i adskillige år endnu
- Det er lidt vildt, hvad der foregår. Kæderne bliver ved at bygge nye butikker, selv om flere af dem drives med underskud. Derfor vil sektoren kapre markedsandele også i de kommende år, siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia, til portalen.
Ekstra omsætning på syv-otte milliarder
Konsulentvirksomheden forventer i en ny prognose, at discount om 10 år vil have en andel af det danske dagligvaremarked på 46 procent mod godt 40 procent i dag. Det betyder, at der vil blive flyttet omsætning til discount fra andre butiksformater for syv-otte milliarder kroner.
Satsningerne sker, selv om kun to ud af seks discountkæder – Netto og Rema 1000 - sidste år havde overskud. Ifølge Retail Institute Scandinavia havde hverken Aldi, Kiwi, Lidl eller Fakta plus på bundlinjen i 2014, men Aldi og Kiwi har fået tilført adskillige hundrede millioner kroner i ny kapital og har dermed fået fornyet styrke, konstaterer Finans.dk