Arla lokker med højere pris for økomælk
Landmænd får 15 øre ekstra pr. kilo for at levere økologisk
Således hæver Arla om en måned det såkaldte økotillæg med 15 øre pr. kilo mælk til de økologiske andelshavere i Danmark, Sverige, Storbritannien og Centraleuropa. Dermed kommer tilllægget for at levere økologisk mælk op på 70 øre pr. kilo mælk.
- Vi har en klar ambition om at drive og udvikle det økologiske marked for mejeriprodukter i Europa. Det er en god forretning for alle vores andelshavere, når vi sælger flere økologiske produkter, og med vores voksende salg af økologi både i og uden for Europa forudser vi et behov for mere økologisk mælk i de kommende måneder og år. Derfor hæver vi øko-tillægget nu, siger vice-administrerende direktør i Arla Foods Povl Krogsgaard.
- Det globale mejerimarked er generelt under pres lige nu – og det gælder såvel detailhandel som industrisalg. Vi er klar over, at det har kostet indtjening hos vores andelshavere, både de konventionelle og økologerne. Men situationen understreger kun det øgede behov for at tjene så meget som overhovedet muligt på produkter, som rummer nogle særlige eller ekstra værdier for forbrugerne. Der er de økologiske varer vigtige, og vi er nødt til at sikre, at vi har tilstrækkeligt med økologisk mælk for at drive vores forretning fremad til gavn for alle vores andelshavere, tilføjer han.
Overvejer yderligere rekruttering
I løbet af de kommende måneder vil Arla analysere det eventuelle fremtidige behov for at rekruttere flere økologiske mælkeproducenter, men her og nu forventes det øgede tillæg at føre til en stigning i produktionen hos Arlas nuværende økologiske andelshavere.
- Det er stadig for tidligt at sige, om vi har brug for at rekruttere flere økologiske landmænd, og i givet fald i hvilke lande. Vi vil fortsætte med at øge salget af økologiske produkter på adskillige markeder, og vi ser nøje på vores forsyningskæde for at analysere, hvor vi har brug for mere øko-mælk fremover. Men helt overordnet vil vi få brug for mere økomælk i fremtiden for at støtte væksten i salget, siger Povl Krogsgaard.