Her kan man hurtigt finde en køber til sit restparti
Rekorden er 10 minutter hos Spotmarket.dk
Sådan præsenterer den nye danske handelsportal spotmarket.dk sig selv på portalens forside, og det er åbenbart en idé, der falder i dagligvarebranchens smag.
Spotmarket har været i gang i fire måneder, og via masser af benarbejde og kundemøder har portalen nu over 150 tilmeldte købere og sælgere. De kan på hjemmesiden få et hurtigt overblik over tilgængelige restpartier, overskudsproduktioner, datokritiske varer og lignende gode tilbud.
- Før i tiden lå leverandører og producenter jo og ringede rundt til butikkerne for at komme af med varerne. Nu kan de bare lægge det op på vores Spotmarket, hvor de mulige købere så kan se det. Rekorden indtil nu er, at et parti varer blev solgt på 10 minutter, fortæller projektleder Mike Borregaard fra Spotmarket til Food Supply.
- Det tager kun tre minutter at oprette et parti på portalen, hvor der handles på alle tider af ugen, også fredag aften og i weekenden. Så leverandøren kan lægge sit parti på fredag, og så er det solgt mandag morgen, om alt går vel, tilføjer han.
Over 100 handler
Mike Borregaard oplyser, at der indtil nu er indgået over 100 handler med Spotmarket som mellemled. Blandt meget andet er der på portalen blevet solgt energidrikke, chips, øl, slik, frosne kyllinger, frosne pizzaer og sardiner i tomat. Sidstnævnte er en af det unge firmas hidtil største succeshistorier.
- Det handlede om 30.000 dåser sardiner i tomat, og til vores store forbavselse blev de solgt en torsdag morgen klokken 7 efter at have ligget på portalen i bare én dag, beretter projektlederen.
For at handle på spotmarket.dk skal man oprette en profil. Det er gratis for både leverandør og køber - leverandøren, der opretter en annonce, skal først betale et salær til Spotmarket, hvis varerne bliver solgt.
Profilen skal godkendes
Under alle omstændigheder skal man have sin profil godkendt, før man kan begynde at handle via portalen.
- Vi godkender efter at have screenet vedkommende. Vi vil ikke have hvem som helst ind, så vi checker blandt andet firmaernes økonomi og om de tilhører den branche, de oplyser. I fire tilfælde har vi sagt nej, typisk fordi der har været tale om folk, som bare vil ind og smugkigge. Vi vil gerne have reelle brugere, og så må vi tage det med, hvis nogle få useriøse bliver lidt sure. Det kommer jo alle de seriøse til gavn, at vi har det filter, konstaterer Mike Borregaard.
Han er drivkraft i virksomheden sammen med direktør Michael Svendsen, der har et særdeles godt kendskab til dagligvarebranchen. Michael Svendsen har været i godt 25 år hos Dansk Supermarked, hvor han har arbejdet med køb, salg og markedsføring for Føtex, Bilka og Netto, og han har således samarbejdet med de fleste danske leverandører.