Økosalget er eksploderet
Overraskende stor effekt af prisfald
Fremgangen er ikke mindst kommet, efter at flere af de store dagligvarekæder har sænket priserne på økologiske produkter. Eksempelvis skar Coop i januar toppen af priserne på både frugt, grønt og kød i økokvalitet.
Food-direktøren hos Coop, Jens Visholm, konstaterer, at økosalget "overstiger vores vildeste forventninger". Prisen på økologiske er æbler sat ned med 30 procent, og effekten har været en femdobling af salget. Det totale salg af frugt og grønt er vokset 40 procent, og efter at Coop for to uger siden sænkede prisen på økologisk kød, er salget dér omgående steget 20 procent.
Også fordobling hos Kiwi
Samme tendens har man ifølge Jyllands-Posten set hos eksempelvis discountkæden Kiwi, der i uge 4 sænkede prisen på økologisk kød med 20 procent. Salget målt i kroner blev omgående fordoblet, fortæller kædedirektør Carsten Hansen.
Udviklingen bliver modtaget med begejstring hos Økologisk Landsforening.
- Vi har altid vidst, at salget af økologiske fødevarer er meget prisfølsomt. Alligevel kommer det bag på alle i branchen, at prisnedsættelserne har udløst en så voldsom vækst i salget, siger foreningens markedschef, Henrik Hindborg, til avisen.