Rødbeder er en af de hotte øko-tendenser
Fremtidsforsker har nærstuderet, hvad der kommer til at ske
Det konstaterer fremtidsforsker Birthe Linddal, som i sidste uge deltog på verdens største økologiske messe, BioFach i Tyskland, for at opsnappe øko-tendenser for Økologisk Landsforening.
- Det økologiske produkt-univers bærer i højere grad end tidligere præg af en lethed. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at convenience-produkter vinder mere og mere frem. Det skal være let at vælge økologisk og tage hensyn til miljø, dyrevelfærd og sundhed som forbruger. Det vil vi komme til at se mere af i de danske butikker i fremtiden, vurderer Birthe Linddal.
Den tendens genkender export manager i Økologisk Landsforening Helene Birk, som stod i spidsen for et eksportfremstød på BioFach med 19 danske udstillere.
- Koblingen mellem økologi og convenience har tydeligvis voksende betydning. Og her har de danske øko-virksomheder masser at byde ind med. Det så vi eksempelvis på messen i form af rå snack-barer fra Raw Snacks, on-the-go juices fra Naturfrisk og Sealand Birk og instant grød-produkter fra Aurion, konstaterer hun.
Rødbeder hitter
Andre tendenser, som Birthe Linddahl i høj grad lagde mærke til på messen i Tyskland, er, at gluten- og laktosefri fødevarer, super-foods og raw-food præger den økologiske branche. Rødbeder hitter som årets grøntsag og kommer som såvel kiks, småkager, i chokolade, vingummi, raw-bar, sodavand og i pulverform, påpeger hun.
- Sundhed og økologi synes efterhånden at være to sider af samme sag. Langt de fleste nye sundhedsprodukter og koncepter i dag er økologiske, og det er også klart her, at man ser de mest interessante fødevareinnovationer. nævner hun.
Netop innovationskraften fremhæver Helene Birk, som en af de danske øko-virksomheders største styrke.
- Jeg har aldrig tidligere oplevet en messe, hvor der er blevet snakket så lidt om pris, og så meget om innovation, siger hun.