McDonald’s eller Burger King? Her er danskernes favorit
Kvinder og mænd er ikke enige, når der skal vælges, hvilken af de to store burgerkæder der skal mætte den hurtige sult.
Men det er tæt løb. Således foretrækker 45 procent af danskerne at hente burgere og pommes frites hos Burger King, mens 40 procent hellere vil stille sulten med mad fra McDonald’s. De resterende 15 procent af respondenterne har angivet, at de ikke spiser fast food.
Undersøgelsens mest interessante fund er imidlertid, at kvinder og mænd øjensynligt ikke kan enes om, hvorvidt det hurtige måltid skal være fra McDonald’s eller fra Burger King. I hvert fald viser spørgeskemaundersøgelsen, at mænd har en signifikant præference for Burger King, mens kvinder i stor stil foretrækker McDonald’s.
Geografisk fordeler stemmerne sig sådan, at McDonald’s er favoritten på Sjælland (eksklusiv Hovedstaden) og i Syddanmark, mens Burger King har den største plads i fastfoodspisernes hjerter i resten af landet. I Nordjylland er der blot 2 procent, der har anført, at de ikke spiser fast food mod 14 til 20 procent i de andre regioner.
Analyseinstituttet Opeepl stiller i ny og næ to store brands over for hinanden i en såkaldt face off. Udover fastfoodrestauranterne, som denne analyse vedrører, har også
Heinz og Beauvais dystet om titlen som danskernes foretrukne
, ligesom
Pepsi og Coca-Cola har været i ringen
.