Coop udfordrer fødevareministeren
Dan Jørgensen får sit eget supermarked, så han kan vise, hvad han mener
Sådan lyder meldingen fra Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, som nu udfordrer fødevareminister Dan Jørgensen i en dyst på detailhandel. Ministeren får stillet SuperBrugsen i Hjallese til rådighed i fire uger, hvor han skal få flere kunder til at købe sunde, økologiske og dyrevelfærdsvenlige varer.
Udfordringen kommer på baggrund af, at Dan Jørgensen i sommer kritiserede dagligvarebranchen for at gøre for lidt for at fremme dyrevelfærd, for at tage for høje avancer på økologi samt for at fremme usunde varer.
Peter Høgsted har svaret igen, at sandheden snarere er den modsatte, nemlig at det er regeringen, der bør bakke op med differentieret moms og fjerne afgifter på sunde varer, og som derudover mangler indsigt i hverdagen i dagligvarebutikkerne.
Et måltid mad er på spil
-Jeg synes, at det er godt, at Dan Jørgensen i den grad engagerer sig i danskernes dagligvareforbrug. Men jeg synes, at han er for optaget af, hvad vi skal gøre og for lidt af, hvad han – og de øvrige politikere – selv kan gøre.
- Derfor udfordrer jeg ham: Kan han fremme sine mærkesager uden at tabe kunder, salg og indtjening, tilbyder jeg, at lave et måltid for ham af de bedste råvarer. Hvis ikke må han gøre det for mig ..., siger Peter Høgsted.
Dan Jørgensen glæder sig til udfordringen.
- Det er vigtigt at få sat fokus på den enorme indflydelse, butikkerne har på, hvad der ender i indkøbskurven. Jeg tror, at Coop og resten af detailhandlen kan få en sund forretning ud at gøre det nemmere for forbrugerne at lave bæredygtige valg, siger fødevareministeren.
- Branchen har siden sommerens debat vist, at den kan få en forretning ud af billigere økologi – og det skal den have ros for. Nu bliver det sjovt at se, om jeg kan få en god forretning i at fremme for eksempel sundere varer og varer med et højt niveau af dyrevelfærd, tilføjer han.
Dan Jørgensen får nøglerne til "Dans supermarked"/Superbrugsen Hjallese på lørdag og har derefter fire uger til eksperimentet, hvor han med forskellige ændringer i butikken vil forsøge at fremme salget af de varer, han synes, at dagligvarehandelen burde gøre mere ved.