Ildrøde tal hos Dagrofa
Investeringer og hensættelser trak dagligvarekoncernen i rødt i 2014.
- For vores detailforretning har 2014 været et år præget af intens priskonkurrence. Men selv om markedet har haft nulvækst, har vi formået at styrke og vækste vores discountforretning i Kiwi, som sidste år var den hurtigst voksende dagligvarekæde. Vi har som planlagt fortsat med at investere i forretningen samt effektivisere og optimere vores organisation. Derudover har vi lanceret en ny vækststrategi og en ny detailstrategi, der skal implementeres i år. De ting tilsammen bidrager til, at vi kommer ud af året med et resultat på niveau med året før, siger Per Thau, koncernchef i Dagrofa.
Vækst hos Kiwi
I 2014 havde Dagrofa omsætningsvækst i discountkæden Kiwi, som ifølge grossisten selv var den hurtigst voksende dagligvarekæde i 2014. En vækst der er fortsat med uformindsket styrke ind i 2015. Desuden oplevede Dagrofa en tilfredsstillende udvikling i foodservice- og grossistforretningen, hvor 2014 blandt andet bød på en aftale med online supermarkedet Nemlig.com.
Årsresultatet for 2014 er imidlertid præget af fortsat store investeringer i at skabe fremtidens Dagrofa, herunder en stor strategisk udviklingsproces for hele forretningen og særligt detailforretningen. Hertil kommer hensættelser taget i 2014 til fremtidige lukninger af urentable butikker, der tilsammen vil skabe rum for vækst i 2015 og frem. Endelig er årsresultatet påvirket af investeringer i at skabe og implementere en ny organisation og en ny koncernledelse i Dagrofa. Alt sammen tiltag der nu er på plads.
Koncernens resultat før goodwillafskrivninger (EBITA) i 2014 blev -255 mio. kr. mod -200 mio. kr. i 2013. Dagrofa-koncernens resultat før skat og minoriteter blev i 2014 på -318 mio. kr. mod -272 mio. kr. i 2013.
I 2015 forventer Dagrofa fortsat stærk konkurrence på både dagligvare- og foodservicemarkedet, hvor discountmarkedet fortsat vil vokse. Samlet set forventer Dagrofa en koncernomsætning på niveau med 2014 med et højere EBITDA-resultat.