23948sdkhjf

Supermarkeder får mere dyrevelfærd i kølediskene

Detailhandlen har en lang række nye dyrevelfærds-produkter i støbeskeen, der blandt andet skal fokusere på at give dyrene mere plads.
- På Sødam har kyllingerne ekstra højt til loftet, står der på et reklameskilt uden for Fakta på Frederiksborgvej i Københavns Nordvest-kvarter.

Sødam-kyllingen er en af Coops mange nye satsninger på dyrevelfærd: En frilandskylling, som ikke får økologisk foder, men prismæssigt ligger mellem økologi og konventionelt.

Flere mellemprodukter på vej
Det syn vil forbrugerne i højere grad blive mødt med i fremtiden på forskellige udskæringer og produkter, fortæller Lars Esbjerg, der forsker i markedsdrevet dyrevelfærd ved Aarhus Universitet:

- Alle dem, jeg har talt med i branchen, vil gerne have højere dyrevelfærd: Producenterne, forhandlingsvirksomheder, slagterierne, catering, detailkæderne. Men det skal hænge sammen økonomisk.

Dyrevelfærds-produkter er produkter, hvor dyrene - ifølge detailbranchen og dyrevelfærdsorganisationerne - har bedre forhold end i det konventionelle landbrug. Deriblandt finder man ’mellemprodukterne’, som både prismæssigt og dyrevelfærdsmæssigt lægger sig mellem økologi og konventionelt.

Coop: Mere velfærd på vej
Særligt emner som bevægelsesfrihed og mere plads til dyrene er i fokus i branchen og er også centrale nøgleord for Coop i de kommende år.

- Coop som helhed arbejder benhårdt på at udvide sortimentet af velfærdsprodukter. Vi kan fornemme, at markedet er klar til det, siger Signe Frese, miljøchef i Coop.

Tanken er, at særligt Irma skal være i front på området.

- I Irma har vi det som del af vores strategi, at vi inden for 5 år skal have øget omsætningen af velfærdsprodukter med 50 procent: Biodynamisk, økologi og friland. Vi arbejder meget systematisk med at nå i mål med det i et unikt samarbejde med Dyrenes Beskyttelse, siger Signe Frese til Foodculture.dk.

Slagterier: Branchen skriger på nye produkter
Hos Danmarks største producent af kyllingeprodukter, HK Scan, siger marketingchef Kamilla Wetke:

- Detailkæderne er voldsomt interesserede i produkter med højere dyrevelfærd. De fleste af de kæder, som vi leverer til, arbejder i den retning. Det tog for alvor fart i starten af 2014, måske slutningen af 2013.

HK Scan lancerede i efteråret 2014 ’MajsPlus kyllingen’, der blandt andet har lidt mere plads end konventionelle kyllinger, og som sælges i Netto, Bilka og Føtex.

Danish Crown: Vi mærker sult
Hos Danish Crown mærker man også tydeligt detailkædernes sult, bekræfter pressechef Jens Hansen overfor Foodculture.dk.

Danish Crown producerer allerede flere ’velfærds-grise’ til supermarkederne: Antonius, Den Go’e Gris og Bornholmergrisen. Alle tre produkter er ifølge Dyrenes Beskyttelse ”bedre end konventionelt svinekød, men ikke i overvældende grad”.

Rema 1000 vil øge udbuddet
Mellemprodukter er også kommet i fokus i Rema 1000, der eksempelvis opgraderede ’Den Go’e Gris’ i februar i år, så alle søer i denne produktionsform nu går løse. I julen 2014 lancerede kæden desuden den fritgående ’Naturligvis And’.

- Der ligger nogle muligheder i det store prisspænd, der er mellem økologi og konventionelt. Men det er vigtigt for os, at det holder – at dyrevelfærden faktisk bliver højere, siger Jonas Garly Sørensen, kategorichef i Rema 1000.

Han fremhæver, at den største udfordring i øjeblikket er tilgængelighed.

Fersk kød i fokus i Føtex
Føtex fokuserer mest på det ferske kød. Salgsdirektør Jan Larsen fortæller til Foodculture.dk:

- Vi kigger på hele paletten - hele vejen rundt. Men vi har mest fokus på det ferske kød. Der er konkrete nye produkter på vej, og nogle af dem tester vi af i vores nye Føtex Food på Østerbrogade.

Både udbuddet af mellemprodukter og økologi vil blive udvidet i Føtex’ fremtidige velfærds-sortiment.

Kilde: /Ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109