Overskud: Klokken ringer for Hjem-IS
En forbedring af driften på anslået 27 millioner kroner er, hvad de nye ejere bag Hjem-IS i Danmark kan se tilbage på i deres første driftsår.
Og det i det første driftsår efter overtagelsen af brandet fra Nestle per årsskiftet 2013/2014, hvor man sammenlagde selskaberne Hjem-IS og Viking Is.
Dermed er det lykkes det nye ejerskab, hvad der ikke er lykkes for mastodont-koncernen Nestle i deres længere periode af ejerskab, nemlig at tjene gode penge på det særlige koncept med direkte levering ved husstanden med de blå vogne med den karakteristiske klokke.
De tidligere ejere har angivet et underskud på samme regnskabspost på godt 15 millioner kroner for 2013 – og samlede afskrivninger ved afhændelsen af selskabet på 71,4 millioner kroner i regnskabet for 2013.
- Vi er meget tilfredse med resultatet i et år præget af integration af selskaberne Hjem-IS og Viking Is, men selvfølgelig særligt stolte over, at turn-arounden og de valgte strategiske fokusområder slår igennem på bundlinjen allerede i år et, siger administrerende direktør Frank Jørgensen Waller, der kan notere sig, at hans selskab er finansielt fint funderet allerede med en soliditet på knap 20% og en egenkapital på 7,5 millioner kroner. Disse tal er et særsyn i branchesammenligning.
Strategiske mål nået – nye i udsigt
- Der har i 2014 været fokus på integration af selskaberne og udnyttelse af de basale synergier mellem det tidligere Viking Is og Hjem-IS, forklarer de driftsansvarlige direktører, brødrene Tom og Per Roth.
- Det er lykkes rigtig godt. Vore ambitiøse strategiske mål for året blev nået, og det kan vi være stolte over. Nu kan vi gå ind i næste fase af udviklingen af Hjem-IS-platformen, som er helt unik og rummer et fortsat stort udviklingspotentiale.
Hjem-IS outsourcede i fjor blandt andet driften af de centrale frostlagre. Kernen i virksomheden er fortsat de ti geografisk spredte depoter over det ganske land. Tre af disse overtog hovedselskabet selv driften af tidligere på året. De andre drives på en partnermodel af franchisere. Aftalerne med disse er blevet justeret, så de er endnu mere incitamentsbaseret end tidligere.
Også franchisetagerne har haft et godt regnskabsår 2014, noterer man sig i årsregnskabet fra Hjem-IS Danmark A/S med tilfredshed. Den samlede Hjem-IS bilflåde består pt. af 121 frostbiler.
Nye produkter på bilerne frugter
Også tiltaget med nye produkter på bilerne til at supplere de klassiske is-produkter har bidraget positivt til bundlinjen.
- Vi vil arbejde yderligere med dette område. Her ligger et stort potentiale. Vi har bilerne kørende alligevel og kan udnytte vores distributionsnet på mange flere måder end hidtil, siger Tom Roth.
- Vi har blandt andet investeret i fem event-biler, som vi kalder dem. Det vil sige biler som er kørende cafeterier, hvor man ud over is kan få kaffe, vand og sandwiches mv.. Dem vil folk kunne møde på strande og til festivaller m.v. – der hvor folk er, når vejret er godt og man ikke er hjemme, når og hvor Hjem-IS bilen kommer, forklarer Per Roth.
Forventningen til regnskabet for 2015 er lidt lavere end for 2014 grundet fortsat betydelig investering i forretningsudvikling, men forventes stadig at ligge i størrelsesordenen 4-6 mio. kr.