23948sdkhjf

Nu Nak-skovler Mill Foods millioner ind

Danmarks eneste cornflakes-producent har vendt udviklingen med givtige nicher
Med et overskud på 4,7 millioner kroner før skat fik Nakskov Mill Foods, der laver cornflakes og andre morgenmadsprodukter, i 2014 for alvor vendt udviklingen. Der var et lille tilløb til de nye og bedre tider året forinden, hvor overskuddet før skat landede på 74.000 kroner, men før da havde virksomheden i adskillige år i træk underskud i millionklassen.

Årsagen til, at det gik så godt sidste år, skal ifølge direktør Dan Jensen findes i den kendsgerning, at Nakskov Mill Foods i januar 2013 lagde en klar strategiretning:

- Vi havde haft underskud i 10 år, og derfor besluttede vi at satse fuldt ud på det, vi er gode til. Det vil sige nicher og private labels. Ikke mindst har vi fundet nogle gode nicher hvad angår glutenfri, økologiske produkter,og dem har vi holdt fast i, fortæller direktøren til Food Supply.

- Priserne på den slags produkter er ikke så pressede som priserne på mainstreamprodukter. Faktisk er prisen på vores nicheprodukter næsten fire gang så høj som på mainstreamprodukterne, både her i Danmark og på vores store markeder i Italien, Spanien og Frankrig, tilføjer han.

Storkunde står for halvdelen af omsætningen


Ifølge Dan Jensen skal de bedre tider også ses i lyset af, at Nakskov Mill Foods har haft succes med at satse på at sælge mere til eksisterende kunder frem for at bruge en masse krudt på at skaffe nye kunder.

Hvad kunder angår, er virksomheden p.t. særdeles af afhængig af især én kunde - en international aftager, som alene står for cirka 50 procent af omsætningen. Dan Jensen ønsker ikke at sætte navn på, men oplyser, at afhængigheden er knap så stor som for tre år siden, hvor storkunden stod for 70 procent af Nakskov Mill Foods' omsætning.

Nakskov Mill Foods investerede ifølge regnskabet sidste år i alt 11,5 millioner kroner, hvoraf de 9,9 millioner blev investeret i en ny produktionslinje til formaling af ærtemel - et projekt, som er sat på skinner i samarbejde med DLG, der bruger ærtemel i produkter til kødindustrien. Den nye produktionslinje vil ifølge Dan Jensen utvivlsomt være med til at give et godt resultat igen i indeværende år.

Virksomheden havde i 2014 gennemsnitligt 65 ansatte, og egenkapitalen steg i årets løb til godt 51 millioner kroner. Nakskov-virksomheden, der indtil for 25 år siden hed Ota, blev stiftet for godt 100 år siden.

Årsregnskabet kan ses her:
Nakskov Mill Foods 2014

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079