Læskedrikproducenter vil beskytte børnene
Den danske fødevareindustri gav i januar hinanden håndslag på ikke at markedsføre fede, søde og salte varer over for børn. Nu tager danske læskedrikproducenter endnu et skridt.
Bryggeriforeningen, Forbrugerrådet detailhandlen og reklamebranchen giver danskerne mulighed for at klage over markedsføring, som de mener, strider imod Bryggeriforeningens principper for ordentlig markedsføring og særlige beskyttelse af børn. Det oplyser Bryggeriforeningen i en pressemeddelelse.
Samtidig beder foreningen Forbrugerrådet, en uvildig formand, detailhandlen (DSK) og reklamebranchen (DRRB) om at afgøre, om markedsføringen strider imod reglerne. Et særligt Læskedrikreklamenævn er nedsat til opgaven.
- Vi var den første branche og den første europæiske læskedrikforening, som i foråret 2005 pålagde os selv et særligt ansvar i markedsføringen. Nu er vi klar til det næste og afgørende skridt. Nu skal andre end vi selv have mulighed for at vurdere, om vi rent faktisk gør, som vi lover, siger Niels Hald, direktør i Bryggeriforeningen.
Kilde: Bryggeriforeningen