Madmarkeder giver mere lyst til at betale
Når folk kommer tæt på producenterne, stiger betalingsvilligheden
Det er den klare opfattelse hos Colin John Seymour, Jr., turistchef for Sydvestjyske Smagsoplevelser.
- Det er svært at få en merpris for lokale produkter alene som hyldevarer i supermarkederne. Vi kan derimod se, at når relation og fortælling knyttes på producent, produkt og forbruger imellem, så er forbrugerne mere tilbøjelige til at købe og betale prisen. Vi oplever, at arrangementer, hvor producenterne møder forbrugerne direkte, er den bedste måde at styrke relationen på, siger han.
Sydvestjyske Smagsoplevelser har netop iværksat Farmers Market hver torsdag på Torvet i Varde og inviterer også til Krondyrfestival og Oyster Trophy Week i efteråret.
Det bugner af tilbud
I det hele taget bugner det landet over af tilbud om at komme tættere på den mad, som bliver dyrket, avlet og produceret i Danmark. Fynske Fristelser i Faaborg, Samsø Camp, Food Festival i Århus, Spis! i Odense, Knivholt Fødevarefestival i Frederikshavn, Løgfestival i Bogense, Store Mostdag i Skørping og Copenhagen Cooking er blot nogle af alle de tiltag, der venter danskerne i sensommeren og efteråret.
- Vi ved fra vores undersøgelser, at lokale råvarer og råvarer i sæson spiller en rolle, når danskerne køber ind. I det kæmpestore udbud af madfestivaler og -markeder ligger der et stort potentiale i at dyrke oplevelsen, forståelsen for råvaren og en god handel producent og forbruger imellem, siger Judith Kyst, direktør for Madkulturen.