Dansk luksusbabymad hitter i Sverige
Lovemade-opskrifterne er økologiske og udviklet af stjernekokke
Silvia Wulff, der stiftede Lovemade i 2010, tog sidste år en beslutning om at lægge strategien om og udvikle en helt ny produktlinje. Det fortryder hun ikke, for hun har nu for alvor fået hul igennem til det svenske marked, hvor hendes babymad kommer ind i fire supermarkedskæder under ICA.
Tidligere var der tale om frostprodukter, men med det nye koncept er Lovemade skiftet fra frysedisken til babymadshylden. Der er stadig tale om 100 procent økologi og opskrifter udviklet af Michelin-kokken Mikkel Maarbjerg og hans kollega Nikolaj Kirk, der også er medejere af Lovemade.
Ud over beslutningen om den nye produktlinje har Silvia Wulff valgt udelukkende at fokusere på det svenske marked.
10 gange større marked
- Potentialet i Sverige er meget større. Der er en helt anden kultur. Markedet for købebabymad er hele 10 gange større end det danske på trods af, at der kun fødes dobbelt så mange børn, nævner hun.
- I Danmark er der mere tendens til at lave babymaden selv - hvis ikke man gør det, tænker man måske på sig selv som en dårlig forælder, siger Lovemade-stifteren til Food Supply.
Maden bliver fremstillet hos Orkla i Sverige, fortrinsvis af lokale råvarer, og 22 sælgere går i denne uge i gang med at varetage Lovemades produkter i de svenske butikker.
Silvia Wulff kan sagtens forestille sig, at Lovemade igen får danske småbørnsforældre som målgruppe, men hun har erkendt, at Danmark er et vanskeligt marked at begynde på.
- Hvis vi satser på Danmark igen, så skal det være, når det giver mening. Men lige nu giver vi den gas i Sverige, konstaterer hun.
Hun har penge i ryggen fra investerings- og udviklingsselskabet Capnova, der investerede i Lovemade i 2010 og siden har investeret i firmaet ad yderligere tre omgange.