Samarbejde giver mosteri tro på fremtiden
Med nye distributionsaftaler i hånden forventer Bornholms Mosteri at løfte omsætningen.
Men så skal det også være slut med
Lokale ejere og investorer
Bornholms Mosteri har cirka 22 medarbejdere og fremstiller omkring én mio. flasker most årligt. Omsætning bliver på anslået otte mio. kr. i år.I 2013, da Bornholms Regionskommune solgte det tidligere aktiveringsprojekt, købte bornholmske restaurant Kadeau og fiskekoncernen Espersen mosteriet.
Tidligere på året blev ejerkredsen udvidet med flere lokale virksomheder i forbindelse med tilførsel af frisk kapital.
I regi af Gourmet Bornholm, en sammenslutning af 60 fødevareproducenten på Bornholm, er der indgået en distributionsaftale med Coop. Det giver de lokale fødevareproducenten bedre mulighed for at sælge til detailkæden. Den og andre distributionsaftaler skal være med til at øge mosteriets omsætning.
- Vi taler med hinanden. Selvom man er konkurrenter, kan man godt lære noget af hinanden. Det, synes jeg, er stærkt, siger mosteridirektør Morten Kolind til finans.dk.
Derfor kan der også snart blive brug for flere penge, som skal bruges til at investere i nye maskiner i produktionen.