Novo satser stort på førerposition
Novo Nordisk er i fuld gang med at opruste til den foranstående lancering af den nye klasse af diabetesmidler, GLP-1. De satser alt for at blive størst på området.
Der findes i dag et konkurrerende produkt på markedet i GLP-1-klassen, men Novo Nordisk har i direkte sammenligning vist, at deres produkt er mere effektivt og uden så mange bivirkninger. Men der er andre konkurrerende lanceringer i støbeskeen, så det gælder om at have det bedste produkt på markedet fra start. Det skriver dagbladet Børsen i dag.
- Derfor skal alle elementer i lanceringen fungere fra første dag. Når vi er på markedet og har det bedste produkt, så jo fl ere vi kan få på produktet, jo bedre står vi, når de efterfølgende produkter kommer. Vi skal sørge for at have det rigtige investeringsniveau fra første dag, siger direktør for hele liraglutidesatsningen, Jakob Riis, til dagbladet Børsen.
Novo Nordisk vil endnu ikke offentliggøre sine salgsmål, men understreger, at potentialet er stort.
Det samlede diabetesmarked skønnes at være på 150 mia. kr. inden for fem år, og hovedparten af markedet optages af diabetesmidler til behandling af type 2-sukkersyge.
Kilde: Dagbladet Børsen