Rynkeby presser endnu flere millioner ud af regnskabet
Trods lavere omsætning steg indtjeningen med over 10 procent sidste år
Det er tredje år i træk, den fynske virksomhed har fremgang på bundlinjen. Ledelsen peger på, at Rynkeby i 2015 kunne øge både andele og indtjening på alle markeder.
- Regnskabet for 2015 vidner om, at vores målrettede vækststrategi for det nordiske marked giver resultater. I hele Norden tager vi markedsandele – også selv om den samlede efterspørgsel på frugtjuice er faldet i vores andet hovedmarked, Sverige.
- Samtidig har vi skabt et bedre produktmiks, blandt andet ved at introducere flere premium-produkter, som markedet har taget godt imod, og som der generelt er højere indtjening på, siger Rynkeby-direktør Jørgen Dirksen i en kommentar til resultatet.
Overgår forventningerne
Nettoomsætningen i 2015 var på 974,3 millioner kroner mod 1.104,1 millioner året før. Tilbagegangen på 11,8 procent skyldes primært udløb af en distributionsaftale med Tropicana til fordel for en distributionsaftale med Innocent. Desuden tabte Rynkeby i 2015 et par private label-kontrakter, som dog siden hen er vundet igen.
- Resultatet overgår forventningerne, om end der stadig er et stykke vej til vores langsigtede målsætninger, siger Jørgen Dirksen.
Han har positive forventninger til 2016, selv om markedet fortsat udfordres af en høj dollarkurs, som indirekte påvirker råvarepriserne.
Rynkeby blev i november sidste år officielt sat til salg af sin ejer, mejerikoncernen Arla. Coca-Cola, der står bag juice- og smoothiemærket Innocent - som Rynkeby altså nu distribuerer - har været nævnt som en oplagt køber.