23948sdkhjf

Coop går egne veje med dyrevelfærd

Boykotter det statslige mærke og laver sit eget
Mens både Dansk Supermarked, Lidl, Aldi og De Samvirkende Købmænd bakker op om statens nye mærke for dyrevelfærd, går Coop sine helt egne vegne og laver sit eget dyrevelfærdsmærke - et mærke, der med Coops formulering skaber "reel bedre dyrevelfærd".

Detailkoncernen mener således, at statens velfærdsmærke ikke er til gavn for hverken dyr eller forbrugere.

- Fødevareminister Esben Lunde Larsen har valgt at sidde råd fra Dyrenes Beskyttelse, Forbrugerrådet Tænk, Økologisk Landsforening og Coop fuldstændig overhørig.

- Vi er helt enige med ministeren i, at det er en god idé at få en mærkningsordning, der fremmer dyrevelfærd. Men det, der er fremlagt, er alt for svagt. Det giver ikke mere reel velfærd for dyrene, og konsekvensen bliver desværre, at forbrugerne føres bag lyset, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

- Et mærke kan kun fungere, hvis det er bygget på bred tillid og skaber sikkerhed. Det nye mærke gør ingen af delene, tilføjer han.

Højere standard

Coop fremhæver også, at forbrugerne heller ikke er tilfredse med dyrevelfærdsmærket. En ny analyse fra VoxMeter viser, at hele 75 procent af den danske befolkning mener, at mærket ikke er ambitiøst nok.

I stedet lancerer Coop altså sit eget mærke, som ifølge koncernen vil sætte en højere standard for dyrevelfærden. Mærket vil også omfatte forarbejdet kød, eksempelvis pålæg, og det er et mærke, som ifølge Coop "ikke underminerer eksisterende mærkningsordninger som økologi og Friland".

- Vi havde helst været med i en fælles ordning. Men når ministeren ensidigt vælger at lytte til industrien, og sidder forbrugerne, dyrene og toneangivende NGO´er overhørig, så er vi nødt til at reagere, som vi gør, siger Jens Visholm.

De første varer med det nye Coop-mærke ventes at være i butikkerne fra 4. kvartal i år. Statens mærke vil først være på plads i kølediskene om et års tid.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079