Gram Commercial købt af japanere
Gram Commercial A/S, der indtil i dag var ejet af den danske kapitalfond LD Equity og ledelsen, bliver dermed del af den verdensomspændende japanske koncern, Hoshizaki Group, der har en førende position inden for køle- og fryseudstyr til storkøkkener.
I forlængelse af opkøbet vil Gram Commercial og Hoshizaki Group udvikle nye produkter ved at kombinere teknologisk viden om energibesparende produkter med naturlige kølemidler. Gennem begge virksomheders salgsnetværk - og gensidig markedsføring af køleskabe, ismaskiner og lignende produkter - vil der blive introduceret nye produkter på markedet, hvilket vil gøre Hoshizaki Group i stand til at fremme globaliseringen af køle- og fryseprodukter til professionel brug.
- Vi sigter efter at blive global markedsleder indenfor køle- og fryseudstyr til storkøkkener, siger Hoshizaki Groups
koncernchef Seishi Sakamoto.
Gram Commercials administrerende direktør Finn Jensen udtaler:
- Dette er en meget positiv udvikling for Gram Commercial, og det vil helt sikkert åbne mange nye muligheder for os. Det nye ejerskab er et afgørende skridt i retning af at styrke vores markedsposition.
Købsprisen er aftalt til 410 mio. kr. på kontant og gældfri basis.
Hoshizaki Group er en japansk familieejet virksomhed med knap 10.000 medarbejdere og 1,115 mia. euro i omsætning. Siden etableringen i 1947 har Hoshizaki Group udvidet sine aktiviteter inden for udstyr til storkøkkener takket være virksomhedens højteknologi samt stærke salgs- og servicenetværk. Samtidig med at Hoshizaki Group fastholder sin store markedsandel i Japan ønsker selskabet at øge sin globale markedsposition gennem yderligere udvidelse i Europa og USA.
Gram Commercial i Vojens udvikler, producerer og sælger køle- og fryseskabe til storkøkkener, restauranter og hospitaler. Gram Commercial A/S omsatte i 2007 for 310 mio. kr. Eksport udgør cirka 80 % af det samlede salg, og Gram Commercial er en af markedslederne i Nordeuropa.
Kilde: LD Equity - http://www.ldequity.dk