23948sdkhjf

Danskerne er vilde med fisk leveret til døren

Skagenfood er Danmarks største fiskeforretning. Hver uge sender den Internetbaserede virksomhed fiskekasser til mere end 10.000 abonnenter. Danskerne vil have kvalitet, gode opskrifter og tilgængelighed.
Danskerne er vilde med at spise fisk - hvis bare råvarerne er friske og tilberedningen er let. Og så må råvarerne gerne blive leveret direkte til hoveddøren.
Det er konklusionen, når direktør for Skagenfood Betina Kühn, evaluerer oven på forår og sommer 2008.

- Vi oplever i øjeblikket en stor tilgang af abonnementskunder på vores fiskeprodukter. Alene siden nytår har vi fået 1500 nye abonnenter. Den 17 % store kundetilvækst betyder, at der hver uge sendes yderligere 800 kg fileterede fisk ud om ugen i forhold til i slutningen af 2007 - det er en stigning på næsten 30 %. I alt sender Skagenfood nu over 3,5 tons fersk fisk af sted til danskerne hver eneste uge.

Yndlingsopskriften - Kartoffelbagt filet royal
Og danskerne nøjes ikke med traditionelle fiskeretter som kogt torsk og stegte rødspætter:

- Hver gang vi sender en fiskekasse ud, er der en ny spændende opskrift med. Og ifølge kundernes feedback - så følger de faktisk opskrifterne" fortæller Betina Kühn, der desuden kan berette, at kundernes all-time favoritopskrift er "Kartoffelbagt filet royal af mørksej med kaperssauce. En opskrift som er alt andet end traditionel - og som er komponeret af Køkkenchef Thomas Riis fra Restaurant Hyttefadet i Skagen.

Danskerne vil have let tilgængelig fisk
Betina Kühn har siden 2001 brugt masser af energi på at forstå danskernes fiskevaner. Det var nemlig dengang hun var med til at etablere virksomheden Skagenfood. Og i dag er hun ikke i tvivl om, hvad der skal til for, at danskerne kommer til at spise mere fisk:

- Først og fremmest skal der selvfølgelig masser af fokus på fisk og sundhed. Men det skal også gøres nemt for forbrugeren at få adgang til og tilberede ferske fisk. Derfor tror jeg, at så mange har taget imod vores tilbud om at få leveret fisk lige til døren.

Den samme tendens oplever virksomheden gennem efterspørgslen på "nemme" produkter. Fileterede og benfrie fisk er klart danskernes foretrukne råvarer, når der skal tilberedes fisk i køkkenet.

Krabbekløer er et hit i 2008
En klokkeklar tendens hos danskerne i 2008 har desuden været en øget efterspørgsel på skaldyr. Især har krabbekløer været en salgssucces hos Skagenfood. Hver uge tilbydes abonnementskunderne at foretage ekstrabestilling af sæsonvarer eller kampagnetilbud. Og her har krabbekløerne taget førstepladsen foran andre salgssucceser som sushi og gourmetrejer.

I 2008 har Skagenfood til dato solgt 1 ton krabbekløer i forhold til bare 300 kg i 2007. Og selv om højsæsonen for krabbekløer er sommerperioden, så kan Betina Kühn berette, at der stadig sælges masser af krabber. Derfor regner hun også med, at salget vil stige yderligere hen over efteråret.

Kilde: Skagenfood

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157