23948sdkhjf

Dansk fødevareindustri misser vigtigt vækstmarked

Det russiske marked er aldeles attraktivt for danske fødevareproducenter, men ingen virksomheder herhjemme har fokuserede vækstplaner i landet.
Dansk fødevareindustri er simpelthen for dårlig til at møde den russiske forbruger, lyder kritikken fra Aage V. Nielsen, der er direktør for AV Consulting International og næstformand for Association of European Businesses in The Russian Federation.

- Det er et problem både nu og i fremtiden. Jeg tvivler på, at den danske fødevareindustri er klædt godt nok på til at kunne klare den udfordring, siger han til dagbladet Børsen.

Han fortæller, at producenter som Danone og Campina er meget længere fremme end eksempelvis den dansk-svenske mejerigigant Arla Foods. De to tilbyder i dag de russiske forbrugere et bredt udvalg af innovative fødevarer.

Arla er i dag repræsenteret i Rusland, hvor de indtil videre sælger ost og smør. Skal der andre produkter på hylderne i de russiske supermarkeder, er det nødvendigt at stable et større produktionsapparat på benene i landet. Det kræver nemlig lokalproduktion og frisk kvalitetsmælk, lyder det ifølge Arlas Commercial Manager, Niels Søndergård Jensen, der dog samtidig fortæller at man i Arla faktisk går og overvejer, hvordan man kan komme til at stå stærkere i Rusland.

Kilde: Dagbladet Børsen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141