23948sdkhjf

Ny forskning skal stoppe forbrugernes kamp med emballagen

Et tværfagligt forskerteam er nu gået sammen med fødevare- og emballageindustrien for at løse problemet med dårlig emballage i et nyt fireårigt projekt, der ledes af Teknologisk Institut.
Forskerne inddrager forbrugernes oplevelse af og krav til emballager. Projektet skal munde ud i en inspirerende vejledning til, hvordan emballagedesignere og konstruktører kan gøre emballager nemmere at åbne, anvende og genlukke med enkle og billige midler.

Undersøgelser har vist, at omkring 40 % af befolkningen jævnligt har problemer med at åbne og bruge emballager på dagligvarer – ikke mindst fødevarer. Unge og midaldrende mænd har sjældent de store vanskeligheder. Men problemet er stigende, fordi der bliver flere og flere ældre med svage kræfter i arme, hænder og fingre. Og har man et handicap som fx gigt, sclerose eller Parkintons syge, er problemet igen større. Gigtforeningen har dokumenteret problemets omfang gennem en underskriftindsamling i 2007, hvor man i oktober afleverede mere end 52.000 underskrifter til forbrugerministeren. Direktør Peter Huntley fra Emballageindustriens brancheorganisation i Danmark erkender, at der er alt for mange dårlige emballager på markedet. Men han ’melder hus forbi’, når ansvaret skal placeres.

- Emballageindustrien vil gerne producere bedre emballager; og vi har teknikken og teknologien til det. Men situationen er fastlåst, fordi forbrugerne ikke fravælger dagligvarer med en dårlig emballage. Og vareproducenterne og supermarkederne vil ikke betale lidt ekstra for en ordentlig indpakning medmindre, der er tale om deciderede dyre mærkevarer, understreger Peter Huntley.

Ud med elendige emballager
Danmark er en stor producent af dagligvarer til supermarkeder – ikke mindst fødevarer, og sektionsleder Søren Rahbek Østergaard fra Teknologisk Institut vurderer, at det er af stor betydning for dansk eksport, at emballagerne bliver bedre.

- Virksomhederne har indtil nu fokuseret mest på, at emballagen skal kunne beskytte produktet undervejs i distributionen samt friste kunden til at købe det i supermarkederne. Men store multinationale leverandører er netop ved at ændre emballagepolitik for at undgå, at forbrugerne bliver så irriterede over en dårlig emballage, at de fravælger produktet næste gang i butikken. De gør det, fordi det i det lange løb kan betale sig at bruge flere penge på emballagen og herved give forbrugerne en positiv oplevelse med brugervenlige emballager, siger Søren Rahbek Østergaard.

Resultaterne af det nye projekt skal ende op med en industriel guideline for tilgængelig emballage. Følgende partnere er med i projektet: Teknologisk Institut, Emballageindustrien i Danmark, Plastindustrien i Danmark, Arkitektskolen i Århus, Fødevareindustrien, Brancheforeningen af sæbe, parfume og teknisk/kemiske artikler, Lægemiddelindustriforeningen, Tulip Food Company, People & Product samt Gigtforeningen. Derudover samarbejdes der med førende emballageforskere i England og USA.

For nærmere information/kontakt venligst Søren Rahbek Østergaard, Teknologisk Institut, tlf.: 72 20 31 80 / e-mail: Soren.R.Ostergaard@teknologisk.dk . Læs mere: www.teknologisk.dk .

Kilde: Pressemeddelelse fra Teknologisk institut

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125