23948sdkhjf

De sætter farve på en milliard pølser

Resino står for 70 procent af verdensmarkedet for trykfarver til pølseskind
Du har næsten med sikkerhed sat tænderne i en spegepølse med et tryk fremstillet med trykfarve fra Resino A/S, den eneste trykfarve-virksomhed i Danmark.

Hvert år producerer trykfarvevirksomheden i den københavnske forstad Ballerup nemlig 1.400 ton trykfarve.Det er nok til, at en milliard spegepølser kan få et print.

Virksomheden laver trykfarver til fødevareemballage og bleer, men trykfarver til pølseskind er klart det produkt, der fylder mest - omkring 80 procent af hele produktionen.

Når Resino har fremstillet trykfarven, bliver den sendt til et trykkeri, der så trykker på alt fra naturlige tarme til cellulose eller plasttarme, og så sendes pølseskindene videre ud til fødevareproducenterne, der fylder skindene ud med kød.

- Man kan godt kalde vores marked for en niche. Der er vel tre firmaer i verden, der producerer trykfarver til pølseskind i større omfang, og vi sidder på omkring 70 procent af verdensmarkedet. Det gør, at vi ikke hele tiden er i udbudskrig med konkurrenter, men at vi kan koncentrere os om at udvikle nye produkter og teknologier, siger Finn Cederstrøm, CEO og grundlægger af Resino.

Det er en kompliceret proces at producere trykfarver, der både er egnet til at indgå i fødevarer, men samtidig kan tåle ekstremt høje temperaturer ved for eksempel stegning, kogning og røgning af spegepølser.

- Vi skal levere 100 procent ugiftige trykfarver, som samtidig skal beholde sin form og konsistens, når produkterne bliver tilberedt. Det har taget mange år at udvikle de rigtige produktionsteknikker, og det er ikke lige til at kopiere vores produkter, siger Finn Cederstrøm.

Hver fjerde udvikler nyt

Når man laver små ordrer og har en produktportefølje på omkring 120 serier med en lang række nuancer, så er det svært at automatisere produktionen.

- Vi optimerer selvfølgelig der, hvor vi kan, og har investeret i blandt andet pakkerobotter, men vores batches svinger fra 10 kilo til 1.500 kilo, og vi har endnu ikke fundet automatiseringsløsninger, som passer til os, fortæller Signe Cederstrøm, vice president i Resino og 2. generation i den familieejede virksomhed.

Produktionen i Ballerup er delt op efter produkttyper. I en bygning laves der UV-farver, mens de vand- og alkoholbaserede farver foregår i andre separate bygninger.

Selvom Resino kun har 40 ansatte i Danmark, er hver fjerde medarbejder dedikeret til udvikling og kvalitetssikring.

- I stedet for at satse på øget volumen i produktionen - og med en øget risiko for et lavere dækningsbidrag - vil vi hellere satse på produktudvikling og have tætte relationer til vores kunder, siger Finn Cederstrøm.

Det giver travlhed på laboratorierne hos Resino, hvor de netop nu er i gang at udvide laboratoriekapaciteten, så der er plads til endnu mere produktudvikling.

- Vi er hele tiden en eller to nye produkter i pipelinen. Vi skal gøre det nemmere for vores kunder at anvende trykfarve på pølseskind, siger Signe Cederstrøm.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079