23948sdkhjf

Eksporten knaser sprødt i chipskongens regnskab

Under nyt norsk ejerskab har Kims i flere år tjent gode penge på et ellers presset marked. Et velkendt brand og succes på eksportmarkedet er afgørende for succesen
En af Danmarks stærkeste mærkevarer. En særegen distribution. En fleksibel værdikæde. Og ikke mindst en organisation, der er dygtig til at implementere de forbedringstiltag, som en initiativrig virksomhedskultur fremavler.

Det er ifølge administrerende direktør Kim Munk fire afgørende årsager til, at Kims - som per 1. januar i år har skiftet navn til Orkla Confectionary & Snacks Danmark A/S - i både 2014 og 2015 har været i stand til at tjene gode penge til sine norske ejere qua to flotte regnskaber.

I 2015 steg omsætningen således med 7,5 procent til 647 millioner kroner, hvilket dannede grobund for et overskud efter skat på 108 millioner kroner.

Det nødvendige held

Ikke dårligt i en periode i dansk erhvervsliv, hvor det ellers er blevet helt legitimt at spare sig til gode resultater fremfor at vokse på bundlinjen. Og slet ikke dårligt på et prispresset dansk marked, hvor man ellers skulle tro, at stenalderkost, grøntsagstyranni, kostråd og den notoriske frygt for tomme kulhydrater måske fik danskerne til at rive færre poser med chips og peanuts ned fra hylderne.

Men det er ingenlunde tilfældet, lyder det fra Kim Munk, som konstaterer, at det indenlandske forbrug af chips og snacks er stabilt til svagt stigende.

Impulsvarer som chips er der tilsyneladende altid et marked for.

- Vi synes jo, at vi til en vis grad er dygtige, men man har selvfølgelig også brug for det nødvendige held. Og man må bare sige, at det flasker sig for os for tiden, lyder det fra Kim Munk.

Kineserne vil have danske chips

Men afgørende er også det faktum, at Danmarks største producent af chips og snacks - markedsandelen ligger på cirka 40 procent - over de senere år har øget eksportandelen til at udgøre nu over en tredjedel af den samlede omsætning.

- Jeg er nødt til at sige ligeud, at jeg tror, at de danske virksomheder, der har klaret sig godt de senere år, er dem, der også satser på eksport. For det er et enormt presset marked herhjemme, især på fødevarer, siger Kim Munk, der foruden direktørkasketten i Orkla også har bestyrelsesposter i andre virksomheder og i DI Fyn.

I Kims tilfælde er man lykkedes med at sælge flere produkter i såvel nærmarkederne i Europa som i Asien, hvor man især er lykkedes med at komme ind på det kinesiske marked - blandt andet via en aftale med Walmart i Kina.

Det er små mængder, indskyder Kim Munk, men potentialet er til stede med en kinesisk middelklasse på omkring 300 millioner mennesker. Skandinavisk fødevaresikkerhed nyder stor anseelse i Kina, og så har Kims formået at knække koden i forhold til at få fragtet de ellers dyre poser med chips om på den anden side af kloden.

- Vi er begunstiget af, at næsten alle containerskibe sejler fra Asien til Europa med fyldte containere, men sejler retur med stort set tomme containere. Men rederierne skal stadig have deres containere hjem, så det er nogle andre priser, der gælder, forklarer Kim Munk.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08