23948sdkhjf

Lejeovervågning giver Arla Foods Hoco store besparelser

Ved hjælp af lejeovervågningsudstyr har Arla Foods Hoco i Holstebro altid styr på dekanternes tilstand
På Arla Foods Hoco i Holstebro har Peter Thomsen og de øvrige teknikere konstant fokus på at optimere driften. Et eksempel på det er det lejeovervågningsudstyr, som mejeriet i samarbejde med den lokale lejeproducent Ceramicspeed installerede på seks dekantere tilbage i 2012.

- Driftstiderne på anlæggene bliver hele tiden optimeret, og i takt med det kan det være sværere for vedligeholdsafdelingen at få de stoptider på anlæggene som tidligere, og derfor må vi tænke ud af boksen, siger Peter Thomsen.

- Derfor har vi indført tilstandsbaseret vedligehold, hvor lejeovervågningsudstyret fortæller os præcist, hvordan maskinerne kører.

6 dekantere, 27 applikationer og 92 målepunkter
Seks dekantere med skumme- og rensecentrifuger, ventilatorer og mixere blev for snart fire år siden udvalgt til projektet, som tæller 92 målepunkter og 27 forskellige applikationer.
Også selve maskinen, som ofte trækkes af en motor via nogle kileremme, overvåges, og her har korrekt opstramning og opretning af både kileremme og remskiver vital betydning for levetiden af både motor og maskine.

Ifølge Peter Thomsen er hver enkelt applikation skræddersyet i samarbejde med Ceramicspeed, men selve overvågningen analysen af vibrations- og omdrejningsovervågningen står de ansatte på Arla Foods Hoco selv for.

Overvågning i døgndrift
Både vibrationer og omdrejninger kan indirekte fortælle, hvordan maskinen er oprettet og opstillet. Jo mindre ubalance er der, desto bedre kører maskinen.

- Vore operatører sidder og overvåger procesudstyret døgnet rundt, og ser de noget unormalt på disse maskiner, går vi som serviceteknikere dybere ind på en PC, som står på værkstedet, for at lokalisere problemet, siger Peter Thomsen.

Derfor er man på virksomheden ved at oplære og træne eget servicepersonale i at læse de grafer og talværdier, som fremkommer, når man logger ind på en given applikation.
Samtidig er Ceramicspeed i øjeblikket ved at installere nyt udstyr, som skal hjælpe teknikerne på Arla Foods Hoco yderligere til selv at analysere måleresultaterne.

- Først når problemerne viser sig at være mere komplekse, tager vi fat i eksperter, der kan vejlede os i den rette service, siger indkøbs- og lagerassistent Peter Thomsen, hvis daglige gøremål blandt andet består i at supportere teknikere internt som eksternt og lave vedligeholdsplaner.

Investeringer betaler sig
Han er bevidst om, at lejeovervågning og tilstandsbaseret vedligehold kræver investeringer.

Men det oplyste serviceinterval på dekanterne var udslagsgivende for, at Arla Foods Hoco begyndte at kigge i retning af tilstandsbaseret vedligehold.

- Et enkelt totalserviceeftersyn på én dekanter kan løbe op i nærheden af 300.000-500.000 kr., fordi maskinerne er så komplekse, siger Peter Thomsen og fortsætter:

- Vibrationsovervågningen og tilstandsbasereret vedligehold kombineret med flere tiltag på nogle af de konkrete reservedele, som er blevet opgraderet hos Ceramicspeed, har helt sikkert øget driftstiden og dermed nedbragt stoptider og risikoen for et pludseligt havari.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.008