23948sdkhjf

Fremgang i omsætning og resultat for 4. år i træk

Coop Danmark A/S og de selvstændige brugsforeninger har i 2008 opnået det bedste regnskab nogensinde.
Omsætningen er vokset med 2,3 milliarder kr. fra 39,7 milliarder kr. i 2007 til 42,0 milliarder kr. i 2008 (ekskl. moms). Det er en fremgang på 5,8 procent.

Det samlede EBIT-resultat (før skat og renter) er 722 millioner kr. Det er en fremgang på 45 millioner kr. i forhold til året før svarende til 6,6 procent. Samtidig er det lykkedes Coop at vinde markedsandele i lighed med 2006 og 2007.

- Det er et tilfredsstillende resultat, der er realiseret i et år, hvor vi har investeret massivt i moderniseringer og i nye butikker og varehuse, siger konst. adm. direktør Jesper Lien, Coop Danmark A/S.

I alt har Coop investeret godt 1,3 milliard kr., hvilket er en stigning på mere end 30 procent i forhold til året før.

Det samlede antal butikker er øget med 15, så der ved årets udgang var i alt 1.195 butikker.

Størst fremgang i Fakta og SuperBrugsen
Den største fremgang i omsætningen er skabt i Fakta og SuperBrugsen, der begge har solgt for cirka 600 millioner kr. mere end året før. Men alle kæder har præsteret vækst i salget. Resultatmæssigt er det Fakta, der har skabt den største fremgang.

- Vores varer er blevet stadig mere populære. Især har vi haft stor succes med vores eget mærke inden for ansvarlighed Änglamark, der nu omfatter over 150 produkter inden for økologi, miljø og allergivenlige varer. Vi har solgt for et stort 3-cifret millionbeløb af disse varer, som kun kan købes hos. Endelig har vores investeringer i uddannelse og udvikling af medarbejdere båret frugt, og vi oplever større stabilitet blandt medarbejdere samtidig med, at vi er blevet et mere attraktivt sted at gøre karriere, siger Jesper Lien.

Afdæmpet udvikling i 2009
For 2009 forventer Coop en afdæmpet udvikling i forbruget generelt, og det vil antageligt medføre en beskeden udvikling i omsætningen. På den baggrund, og fordi Coop vil opretholde et meget højt investeringsniveau, forventes der samlet set et lavere resultat i 2009.

De senere års massive investeringer i moderniseringer af det eksisterende butiksnet og etablering af nye butikker og varehuse på attraktive placeringer vil således fortsætte. Desuden vil lagerstrukturen blive moderniseret og et helt nyt nonfood-lager i Odense vil blive taget i brug.

Kilde: Coop Danmark / www.coop.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129