23948sdkhjf

Indkøbsvogn finder de sunde varer

Indkøbsvogne med indbygget teknologisk hjælp kan være med til at give os sundere vaner, når vi plukker varer ned fra dagligvarebutikkernes hylder. Det er tankegangen bag en prototype fra Aalborg Universitet, som i denne uge er blevet afprøvet på forbrugerne.
De to studerende Ole Kallehave og Nino Tiainen fra universitetets informatikstudie har udviklet prototypen på den sundhedsbevidste og interaktive indkøbsvogn som led i deres speciale. Målsætningen har været at designe et system, som motiverer folk til at handle sundere, når de står i butikken.

- Prototypen henter ernærings-oplysninger om varerne i en database. Hvis det valgte produkt er usundt, foreslår systemet en række sundere alternativer, forklarer Ole Kallehave.

12 testpersoner er som led i afprøvningen af prototypen blevet sendt på indkøb i et supermarked. På turen forbi kølediskene og reolerne har de fået tilbagemeldinger fra systemet om valget af varer. Deres reaktioner er blevet filmet undervejs, og efterfølgende er de blevet udspurgt om oplevelsen.

- Deres indstilling var generelt meget positiv over for idéen om at få hjælp til sundere indkøb. Og nogle af vores mest sundhedsbevidste test-forbrugere blev overraskede over, at de varer, de troede var sunde valg, ikke var så sunde endda, fortæller Nino Tiainen.

En vigtig erfaring var dog også, at systemet skal være mere nuanceret, så det er i stand til at tage højde for forbrugernes individuelle ønsker.

- Eksempelvis valgte nogle af testpersonerne konsekvent økologiske varer, når det var muligt. I flere tilfælde anviste vores prototype et sundere ikke-økologisk produkt, men det var de ikke interesserede i. Så hvis systemet skal give mening for forbrugerne, skal det være muligt at indrette det efter deres personlige præferencer, siger Nino Tiainen.

Nyttig viden om it i alting
Under arbejdet med at designe den sundhedsfremmende indkøbshjælp har de studerende rådført sig med kost- og forbruger-eksperter. Desuden har de været i kontakt med Forbrugerrådet og Fødevarestyrelsen, hvis ”Spis-mærke” er udgangspunkt for prototypens visuelle illustration af fødevarernes ernæringsværdi.

Selv om det konkrete projekt er fokuseret på, hvordan man kan bruge teknologi til at motivere folk til sundere indkøbsvalg, kan forsøgspersonernes erfaringer også give nyttig generel viden til de forskere på Aalborg Universitet, som arbejder med at designe allestedsnærværende og mobile it-løsninger. Detailhandlen er et oplagt mål for projekter på området.

- Vi har gennem flere år set på, hvordan interaktiv teknologi kan udnyttes i indkøbssituationer. Tidligere har vi blandt andet forsket i, hvordan man kan udnytte det til markedsføring af varer i et supermarked, og her prøver de studerende at gå forbrugernes ærinde ved at hjælpe med valget af sunde varer. I begge tilfælde giver mobile teknologier nogle meget spændende nye muligheder, siger lektor Mikael B. Skov fra Institut for Datalogi på Aalborg Universitet.

Fakta
Systemet er designet, så det i en fuldt udbygget version kan drage fordel af de radiobaserede RFID-mærkater, som på sigt ventes at afløse de nuværende stregkoder i detailhandlen. RFID-tags kan indeholde flere informationer om varen, og da de er radiobaserede, er kunderne ikke nødt til at køre produkterne forbi en læser. Systemet registrerer automatisk, hvad der ryger i vognen, og det giver både en bedre brugeroplevelse og en større sikkerhed for, at sundheds-budskaberne når forbrugerne.

Kilde: Aalborg Universitet - www.aau.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156