Slut med kasseassistenter i Bilka
Fra 1. juli afskaffes alle kasseassistenter i Bilka, men der er ikke tale om massevis af fyresedler.
Fra 1. juli hedder det ikke længere »kasseassistent« men »serviceassistent«. Og med de nye titel følger en lang række forbedringer, der skal give medarbejderne en lettere arbejdsdag - og forbedre forholdene for kunderne.
- Vi har fjernet en række tidsrøvende opgaver fra kassen og flyttet dem ud i afdelingerne, så serviceassistenten ikke skal sidde og bøvle med det foran køen af kunder. Samtidig har vi sendt cheferne på kurser i anerkendende ledelse og sat mere fokus på trivsel generelt, forklarer Mette Møller, Personalechef i Bilka Kolding.
Medarbejderne ved kassen har fået flere beføjelser til at løse problemstillinger selv. De har fået ét telefonnummer, de skal ringe til, når de skal have fat i en afdeling. Og afdelingen skal svare hurtigt. Sker det ikke, træffer medarbejderen ved kassen selv en beslutning. Det skal give hurtigere og bedre betjening ved kassen.
- Alle kender situationen, når køen er lang, og en vare scanner forkert ind, eller der opstår uenighed om prisen på en vare. Serviceassistenten ringer flere gange for at få hjælp fra en afdeling, og det tager tid. Vi har sikret større intern forståelse for serviceassistenternes problemer og stillet krav om hurtig hjælp, når der ringes fra servicelinjen. Det vil uden tvivl lette hverdagen for både kunder og medarbejdere, siger Mette Møller.
Chefer i praktik
Som noget nyt er det også indført, at alle ledere og chefer i Bilka fremover skal i praktik i kasselinjen én gang årligt.
- Det er for at sikre, at alle har forståelse for den komplekse opgave det er at sidde i servicelinjen. Samtidig er det et signal til alle om, at det er et job med høj prioritet, siger Mette Møller.
Kilde: Dansk Supermarked / www.dsg.dk