DDC sætter fokus på fremtidens strategi
Cradle to Cradle betragtes fra flere sider som forretningsstrategien for det 21. århundrede. I næste uge sætter Dansk Design Center fokus på strategien under en international konference.
I det moderne samfund betyder det, at virksomheder designer deres produkter, så alle materialer kan bruges som næringsstoffer for nye produkter.
Det vil sige, at frem for at fremstille produkter der bliver til affald, så fokuserer Cradle to Cradle-principperne på at designe produkter, der kan genbruges i andre sammenhænge.
Cradle to Cradle handler ikke om at gå tilbage til en livsstil, hvor vi forbruger mindre men om at skabe produkter, huse og hele byer, som aktivt bidrager til at opretholde en renere jordklode. Den filosofi er flere lande ved at få øjnene op for, og de truer nu med at give Danmark baghjul i kampen om førerpositionen inden for miljøvenligt design:
- Det er afgørende, at det danske erhvervsliv kommer med, hvis visionen om Danmark som en grøn nation skal realiseres. Cradle to Cradle-principperne er én af de bæredygtige forretnings- og designstrategier, der kan gå hen og få afgørende betydning i fremtidens erhvervsliv, fordi den både stræber efter at styrke den enkelte virksomheds konkurrenceevne og samtidig gøre en positiv forskel i forhold til miljøet, siger Merete Brunander, design- og innovationsdirektør i Dansk Design Center.
Den internationale konference løber af stablen den 1. september 2009 klokken 12.30. Blandt oplægsholderne er Michael Braungart (grundlægger af Cradle to Cradle), Ingrid Zeegers (direktør for bæredygtig forretningsudvikling hos Philips og Thomas Rau (indehaver af Rau, som er Europas første Cradle to Cradle-certificerede arkitektfirma).
Læs mere på DDCs hjemmeside
Kilde: Dansk Design Center / DDC