Arla kæmper mod massive prispres
Halvårsregnskab: Mejeriindustrien, Arla og dets ejere har aldrig før oplevet en så hård periode.
Halvårsresultatet på 263 mio. kr. (383 mio. svenske kroner) påvirkes positivt af et spareprogram på en mia. kr., der forløber efter planen, lavere renteomkostninger samt bidrag fra stærke mærkevarer. Arla Foods’ omsætning er faldet med godt to mia. kroner – heraf skyldes 1,7 mia. kroner alene faldet i omregningskurs fra henholdsvis svenske kroner og britiske pund til danske kroner for Arla Foods’ omsætning på disse to hovedmarkeder.
De negative faktorer, der påvirker halvårsresultatet, er et mindre salg, når forbrugerne over hele verden som følge af lavkonjunkturerne køber mindre og billigere produkter, et hårdt pres på mejeriprodukter, hård konkurrence i detailleddet.
- Halvårsresultatet er på linje med vores budget, siger Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods og fortsætter:
- Vi er på ret vej, og vi skal fortsætte med at indhente de besparelser, vi besluttede i april. Resultatet viser, at både spareprogrammet og sænkningen af mælkeprisen til andelshaverne desværre har været nødvendig og rigtig. Krisen er mere omfattende og mere langvarig end forventet, og den har bidt sig fast på alle Arlas markeder.
Arlas omfattende spareprogram berører alle dele af virksomheden. Besparelserne vil få størst effekt i andet halvår og prognosen om et årsresultat på 900 mio. kr. ligger fast. Prioriteringer og besparelser tager udgangspunkt i de langsigtede mål i den strategiplan, som Arla lagde fast i 2008.
- Der findes lysglimt. Styrkes disse vil det lette presset, men usikkerheden er fortsat stor og lige nu kan jeg ikke give nogen garantier for fremtiden. Alle medarbejdere er indforståede med situationens alvor og viser hver dag en stor vilje og evne til at finde nye løsninger, siger koncerndirektøren afsluttende.
Kilde: Arla Foods