23948sdkhjf

50 unge fik en smagsprøve på gourmetslagterfaget

Massiv mangel på slagterelever i dagligvarekæderne og slagterbutikker er en tikkende bombe under dagligvarehandlen.
Manglen på slagterelever er et presserende problem for dagligvarehandlen, og det har fået Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked Group til at gå sammen med Dansk Industri (DI), Fødevareforbundet NNF, Dansk Erhverv og Danske Slagtermestre om en fælles kampagne.

Kampagnens navn er 'Meat Your Future', og den skal give flere unge appetit på at blive slagtere.

Det fortæller Dansk Supermarked Group i en pressemeddelelse.

Torsdag satte slagterbranchen 50 elever fra 10. klasse i stævne i de gamle skærehaller i Kødbyen, København, hvor de skulle prøve at lave gourmetmad.

Eleverne var særligt inviteret, fordi de alle er i gang med et særligt 10. klasseforløb målrettet unge, som drømmer om at arbejde i fødevarebranchen.

Komikeren Simon Jul, der også er uddannet gourmetslagter, var aftenens konferencier og styrede slagets gang med kyndig slagternæve – og gav efterfølgende eleverne feedback på madretterne.

Hvor politikerne og medierne ellers beretter om, at elevpladser er en mangelvare i dansk erhvervsliv, står danske supermarkedskæder og slagterbutikker i den helt modsatte situation – nemlig med en massiv mangel på elever:

- Lige nu melder hele dagligvarebranchen om 240 ledige elevpladser og det er i den forbindelse et kæmpe problem, at skolerne uddanner alt for få elever til at dække det behov, siger Pia Antonsen.

Som en del af kampagnen ændrer slagteruddannelsen officielt navn fra detailslagter til gourmetslagter. En ændring som både beskriver kvaliteten ved faget bedre samtidig med, at det også skal appellere mere til de potentielle kommende elever.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074