23948sdkhjf

Danone trækker tv-kampagne

Der findes intet videnskabeligt belæg for at mælkebakterierne probiotika har en positiv effekt på vores immunforsvar. Det afslører en ny rapport fra EFSA. Nu trækker Danone sin tv-kampagne om drikkeyoghurten Actimel tilbage
En ny rapport fra Europas fødevarepoliti EFSA afslører, at der intet videnskabeligt belæg er for mejeri-industriers postulater om, at mælkebakterierne probiotika styrker vores immunforsvar. Nu trækker Danone sin tv-kampagne om Actimel efter nyhedsmediet 24timer har bedt om beviser for Actimels positive effekt på immunforsvaret.

- Vores arbejde viser, at de, der har hævdet, at probiotika styrker immunforsvaret, ikke har kunnet bevise deres påstande, fortæller DTU Foods forskningschef Inge Tetens, der også sidder i EFSA.

EFSA er for øjeblikket i færd med at undersøge hvilke sundhedsanprisninger af fødevarer, der er videnskabeligt belæg for. Og på Nationalt Videnscenter for fødevarer og sundhed, Viffos, er centerleder Gitte Groos glad for offentliggørelsen af EFSAs test-resultater for probiotika.

- Der er en kolossal interesse for sundhed hos forbrugerne, så det er godt, at EFSA ser de her ting efter i sømmene. Probiotika er netop en af de falske myter, som mange firmaer gerne vil udnytte til at øge deres salg, siger Gitte Groes til 24timer.

Hos Danone, som har en årlig omsætning på 10,2 milliarder euro, fastholdt man i mandags udsagnet om Actimels positive effekt på immunforsvaret, men i går eftermiddag trak man pludselig tv-kampagnen for Actimel tilbage.

Kilde: 24 timer

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078