Smilet stivner hos Forbrugerrådet og Dansk Erhverv
Efter DR har afsløret, at smiley-ordningen ikke virker, trækker Forbrugerrådet nu støtten, mens Dansk Erhverv kræver en langt mere intelligent kontrol.
- Som det ser ud i dag, kan man ikke anbefale forbrugerne at gå efter smileyerne, når de skal købe ind, siger Camilla Udsen, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.
Det er ikke kun Forbrugerrådet, der langer ud efter smiley-ordningen. Erhvervsbrancheorganisationen Dansk Erhverv mener heller ikke, at ordningen lever op til de stillede garantier.
- Vi ønsker en mere intelligent kontrol. Det vil sige flere rejsehold og flere eksperter ind, siger fødevarepolitisk chef hos Dansk Erhverv, Lone Rasmussen, til DR Nyheder.
- Hvis man er ude for at kontrollere en slagterbutik, så skal der være en slagter med og hvis det er en bagerbutik, så skal der en bager med. Vi skal have en kontrol, der også fanger svindel, siger hun.
Kilde: Politiken