Tesco-chefens opskrift på succes for detailbranchen
Topchef for verdens fjerdestørste supermarkedskæde fortalte på detailhandelskonference om de seks vækstmotorer, der kan få den globale detailhandel ud af krisen.
-Vi lever i en kompleks verden, og kunderne vil derfor søge mod de virksomheder og mærker, som de har tillid til.
Det andet punkt handler om information.
- Der findes uendelig meget information på nettet i dag. Forbrugerne ved meget mere om os, og vi ved mere om dem. Der er intet sted at gemme sig, og derfor må vi være transparente og bruge informationen til at involvere forbrugerne i at udvikle nye produkter, men kunderne kan også blive advokater for virksomheden, lød det.
Den tredje vækstmotor handler om sundhed, idet Sir Terry Leahy forudser, at virksomheder, der hjælper folk til et længere og smukkere liv, altid vil klare sig godt.
Den fjerde vækstmotor er bekvemmelighed, idet alle får mere og mere travlt. Derfor er der et voksende marked for nærbutikken, som Tesco selv satser på via konceptet Tesco Express.
For det femte betyder mange valgmuligheder i det moderne samfund, at detailhandelen bør satse på at gøre tingene enkle og nemme for kunderne.
- Virksomheder, der hjælper folk med at løse deres problemer, vil få succes, fastslår han.
Og endelig er der klimaet, som for Sir Terry Leahy er en mærkesag.
- Jeg er sikker på, at når vi om 10-15 år ser tilbage på denne recession, så vil nogle virksomheder stå tilbage. Det vil være dem, der bidrog til mindre CO2-udledning, og jeg håber, at Tesco er en af dem, siger Tescos topchef.
Tesco vakte opsigt, da kæden for et år siden åbnede en butik i byen Ramsey i England, der hævdede, at det var verdens første CO2-fri supermarked.
Kilde: Børsen.