Øllingegaard slår sig på oplevelsesøkologi
Øllingegaard Mejeri og Nimb udvider nu deres samarbejde til at omfatte andet og mere end fremstilling af økologisk posemælk, gammeldags pandekagedej og kuvertsmør.
Om satsningen på oplevelsesøkologi
Advokat Knud Foldschack, der er formand for Solhvervfonden, der ejer Øllingegaard Mejeri og Kirk Osteri siger om den nye satsning på oplevelsesøkologi.
- Det er vigtigt at lære fremtidens forældregeneration, hvad velsmag, sunde og bæredygtige fødevarer er for noget. Derfor går vi nu i gang med at lancere læringskurser for skolebørn, som først besøger én af de landmænd, der leverer mælk til os for så derefter at komme ind på Nimb Mejeri i Tivoli, hvor de ser selve produktionen.
Han kalder det nye tiltag for et ekspempel på oplevelsesøkologi, der skal være med til at lære den yngre generation om hvad bæredygtig kvalitetsproduktion af fødevarer er.
Million-investering i bæredygtighed
Knud Foldschack fortæller, at Øllingegaard netop har investeret 12 mio. kr. i at opgradere sin værdikæde i forhold til bæredygtighed, så både emballage og logistikken lever op til kravene i forhold til CO2-belastningen.
- Vi har jo gennemlevet en tid, hvor det har hørt til dagens orden at lukke små produktionsenheder – små mejerier og små landbrug. Den udvikling vil vi vende. Vi skal tilbage til regional kvalitetsproduktion og dermed til fødevarer, som ikke er transporteret over lange afstande, siger Knud Foldschack.