Nowaco har femdoblet årets resultat
Aalborg-virksomheden, der handler med fødevarer har lagt krisen fra 2008 bag sig og leverer flot resultat på 36,9 mio.kr.
Men det er nærmere resultatet i 2008, der stikker ud, end det er resultatet for 2009.
Krise giver tigerspring
- 2008 var et kriseår. Vi fik egentlig en flot start i de første ni måneder men tabte i det sidste kvartal, forklarer administrerende direktør, Preben K. Nielsen.
Han mener, at hvis ikke Nowaco havde fået problemer i 2008, så havde udviklingen set mere naturlig ud - i stedet for det faktiske tigerspring mellem 2008 og 2009.
- Men 009 har været et godt år, vi har ikke haft nogen voldsomme problemer, siger han.
Nowaco handler hovedsageligt med frosset kød, fisk og grøntsager, men også fersk kød, mejeriprodukter og tørrede frugter, nødder og frø.
Desuden leverer virksomheden råvarer og halvfabrikata til alle stadier i fødevareindustrien.
Lige flittige
Året har budt på udvidelser i produktsortimentet, så der bl.a. er kommet mere fokus på tørrede frugter.
Nettoomsætningen var i 2009 på 1,7 mia. kr.
I 2008 lå den næsten på 2 mia. kr.
- Vi har faktisk solgt mere i volumen men grundet prisfald, så får vi ikke samme avance på for eksempel fisk, forklarer Preben K. Nielsen og tilføjer:
- Så egentlig har vi været lige så flittige til at sælge som tidligere.
God start på 2010
Nowaco har fået en fin start på det nuværende år.
I 2010 vil virksomheden fokusere mere på at sælge kød fra afdelingen i Mumbai i Indien til Mellemøsten.
Der er også planer om at udvide med 1-2 kontorer mere i Kina, og så skal afdelingen i Seattle til at sælge flere produkter udover fisk.
Rigtig folk er afgørende
I årsrapporten er der roser fra ledelsen til medarbejderne.
- I en virksomhed som os, som næsten udelukkende er ren handel, er det vigtigt med gode sælgere, siger Preben K. Nielsen og tilføjer:
- Hvis ikke vi havde de rigtige folk, så kunne det slet ikke lade sig gøre.
Virksomheden har omkring 60 ansatte på hovedkontoret i Aalborg og omtrent lige så mange på salgskontorer i resten af verden.
Sælgerne flyves ind så alle har et personligt forhold til hinanden og har føling med virksomhedskulturen.
Det er også en del af virksomhedens strategi at tage folk ind som elever og lade dem vokse op i firmakulturen for at ende som ledende medarbejdere.