Thisted Bryghus håber på en varm sommer
Food Supply har besøgt Thisted Bryghus til en snak om årets gang i bryggeriet og forventningerne til sommersalget.
Brygmesteren holder til i den gamle bryggeridirektør-bolig, hvor der er stuk i loftet og masser af træpaneler.
- Sommeren er en vigtig sæson for os, der vil vi jo gerne sælge masser af fadøl og øl til festlige begivenheder, siger Henrik Sørensen, der har været brygmester i Thisted i et års tid.
Normalt sommerniveau
Henrik Sørensen vurderer, at bryghuset sælger 20 procent mere i juni, juli og august end i årets andre måneder.
Og en god sommer har betydning, for folk drikker klart mere øl i godt sommervejr, og bliver det for varmt, skifter mange til danskvand – som Thisted Bryghus heldigvis også producerer.
Jul og påske er også vigtige sæsonbegivenheder, hvorimod vinteren bliver brugt på eftersyn af udstyret i de snørklede bygninger.
Fornuftig sommer
Sommeren i år er startet fornuftigt og salget ligger på sit normale sommerniveau.
Det er især de lettere pilsnertyper, der sælger godt, hvorimod det tykke, mørke øl må vente til vinter.
Thisted Bryghus sælger ikke så meget fadøl. Både fordi bryghuset ikke har udstyret til det, men også fordi de er oppe mod langt større og stærkere bryggerier, når det gælder om at komme ind på store musikbegivenheder. De er dog tilstede ved små lokale begivenheder.
Kredsede om hjertebarn
Til gengæld er det 108 år gamle bryggeri anerkendt for kvaliteten af sine øl.
Thisted Bryghus har omkring 25 slags øl, og dem der sælger bedst er helt klart Thy Pilsner og Thy Classic. Sammen med de økologiske varianter står disse typer for over 70 procent af det solgte øl.
Limfjordsporteren er en anden god sællert.
- Den er Thisted Bryghus jo verdenskendte for, siger Henrik Sørensen.
Den tidligere brygmester kredsede om opskriften på ”hjertebarnet” frem til 1997, hvor han mente, han ikke kunne forbedre den mere.
Af usædvanlige ingredienser kan nævnes røgmalt fra Refsvindinge Bryggeri og engelsk lakrids.
Gik med på dåsetrend
For et halv års tid siden introducerede Thisted Bryghus dåseøl på markedet. Det har dog ikke ændret så meget på salget, dåserne har bare taget en bid af flaskeøllenes andel.
- Men vi har været nødt til at gå med på dåsetrenden, fordi cirka 50 procent af pilsnersalget består af øl på dåse, siger Henrik Sørensen.
Bryghuset kan producere 200 hektoliter i døgnet og tapper øllet på flaske i dagtimerne.
Der kan sættes tre forskellige bryg over om dagen.
Bør ikke kunne smages
Brygmesteren laver løbende forbedringer på ølopskrifterne. Forbrugerne skal helst ikke skal lægge mærke til det – men bare synes, at øllen smager godt og måske en anelse bedre end tidligere.
- Hvis vi nu synes, de skal smage bedre, så justerer vi lige lidt på dem, forklarer Henrik Sørensen.
Og brygmesterens egen favorit?
- Det kommer an på situationen, for der er en øl til enhver lejlighed, siger Henrik Sørensen.
Han er i øvrigt glad for både øl og vin, og den eneste ulempe ved jobbet som brygmester er vist, at de mange smagninger sætter sig lidt uheldigt.
Håber på bedre resultat
Årets resultat for 2008/2009 endte med et minus på -2,3 mio. kr. til dels på grund af skærpet priskonkurrence.
Nu går det stille og roligt fremad.
Dog var januar og februar dårligere end normalt i år på grund af den voldsomme snemængde, der gjorde transport og indkøb besværligt.