Unilever vil være 100 % bæredygtig
Fødevaregiganten har i en ny indkøbspolitik forpligtet sig til kun at bruge bæredygtig papiremballage til sine mange produkter inden udgangen af 2020.
Unilever anser den internationale non-profit mærkningsordning FSC som den mest omfattende skovcertificeringsordning i verden og vil fremover kræve af sine leverandører, at de leverede produkter er emballeret bæredygtigt.
Skal respektere lokalbefolkning
Det betyder, at de papirfibre, som næsten halvdelen af virksomhedens samlede emballage laves af, skal komme fra skove, som ikke bliver konverteret til ikke-skovrelaterede aktiviteter eller plantager.
Lokalbefolkningens rettigheder og skovområder med høje bevaringsværdier skal også respekteres.
Betydningsfuld målsætning
160 millioner gange om dagen er der en forbruger et eller andet sted i verden, som vælger et Unilever produkt. Så den bæredygtige målsætning forventes at få stor betydning for emballageproducenter.
I Danmark kører Coop en 100%-strategi på tropisk træ, og i udlandet har bl.a. Tetra Pak, Marks & Spencer og Wal-mart også opstillet 100 %-mål på FSC-træ eller papir.