23948sdkhjf

Coop søger nye fødevareprojekter til crowdfunding

- Danskerne er parate, konstaterer projektdirektør
Efter at have rejst 10 millioner kroner via 1.900 bidragydere i første runde af sit crowdfundingprojekt for fødevareproducenter er dagligvarekoncernen Coop nu klar til en ny runde.

- Vi vil meget gerne i kontakt med flere fødevareproducenter, der udover at rejse finansiering på konkurrencedygtige vilkår ønsker at anvende platformen til at skabe opmærksomhed om deres idé og ikke mindst opbygge loyalitet hos de kommende kunder. Vi kan se fra de første tre måneder, at danskerne er parate til at skyde penge i spændende projekter, siger projektdirektør Charlotte Skovgaard fra Coop.

Projekterne fordeler sig mellem låneprojekterne, hvor fødevareproducenterne kan låne op til flere millioner kroner mod at betale en rente, og belønningsprojekter, hvor fødevareproducenterne kan rejse for eksempel 100.000 kroner ved reelt at sælge varerne på forhånd.

- Vi har fundet en model, der vil kunne finansiere både små og store fødevareiværksættere i fremtiden, konstaterer Charlotte Skovgaard.

Formålet med Coop Crowdfunding er at bygge bro mellem på den ene side de mange fødevareproducenter, som ofte mangler finansiering til at realisere deres gode ideer, og på den anden side Coops 1,7 million medlemmer, som dermed kan involvere sig i konkrete ideer og lokale initiativer.

- Alle låneprojekter i første runde blev fuldtegnet før tid. Senest rejste vi 300.000 kroner til Fejø Frugt på bare to dage. Vi er også rigtig glade for, at mere end 350 danskere fra hele landet tilsammen rejser 2 mllioner kroner til Græsmælk fra Thise, siger Charlotte Skovgaard.

I næste runde af Coop Crowdfunding er der foreløbig er seks projekter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062