23948sdkhjf

FDB opgiver at udvikle nyt klimamærke

Andelsbevægelsen FDB ville have været forkæmper for et nyt klimamærke, men er blevet bremset af forbrugernes egen organisation Forbrugerrådet.
For to år siden erklærede FDB ellers, at man var klar til at udvikle et dansk klimamærke, der skulle vise forbrugerne, hvor stor en CO2-belastning et produkt skaber gennem produktion, transport og forbrug, skriver Jyllandsposten.

Men nu er FDB stødt på modstand fra Forbrugerrådet.

- Vi havde store ambitioner om at være aktive med at udvikle et nyt klimamærke, og det var en udstrakt hånd til hele branchen. Men vi må erkende her to år efter, at vi har stået alene med den vision. Selv forbrugernes egen organisation har sagt, at de ikke tror på mærket, siger adm. direktør Thomas Bagge Olesen fra FDB.

For mange ordninger forvirrer
Forbrugerrådets argument for ikke at bakke op om klimamærket er, at der i forvejen er mange mærkningsordninger på markedet, og det ville forvirre forbrugerne med endnu et.

- Jeg ser nødigt, at forbrugerne skal til at vælge imellem økologisk mælk og klimamærket mælk. Jeg tror langt mere på, at få indarbejdet klima i de eksisterende mærkningsordninger, siger afdelingschef Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet.

Klimavejledning træder i stedet
FDB har nu lagt projektet på hylden og giver i stedet kunderne i de forskellige kæder under Coop Danmark en vejledning i at handle klimavenligt.

- Vi vil stadig gerne skubbe på i en klimavenlig retning, men vi er holdt op med at fokusere på et klimamærke. Vi fokuserer nu på generelle retningslinjer, siger adm. direktør Thomas Bagge Olesen.

Den engelske kæde Tesco har indført mærkningsordningen Carbon Trust Footprint på udvalgte produkter, og den amerikanske detailkæde Wall-Mart oplyste sidste år, at de arbejder på en lignende ordning.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093