Salg af færdigretter syvdoblet
En skyllet og snittet salat eller boller i karry, der bare skal have et par minutters varme. Færdigretter hitter som aldrig før, viser en undersøgelse fra Coop Analyse, som Berlingske Business har set på.
Analysen viser, at de såkaldte convenience-produkter er steget til det syvdobbelte i perioden 2010-2017, og trenden ser ud til at fortsætte opad.
Salget er en blanding af kundernes efterspørgsel, og stadig flere supermarkeder disker op med flere og flere slags færdigmad, fordi de er oppe imod andre nemme løsninger til aftensmaden.
Blandt andet er danske restauranters salg steget med 30 procent på fem år, fordi danskerne tilsyneladende spiser mere og mere ude.
- Påstanden kunne jo være, at efterspørgslen fra forbrugerne egentligt har været stigende hele tiden, men først senere er udbuddet begyndt at følge med. Det har været strengt nødvendigt for supermarkederne at fokusere på området. Jeg tror, at næste skridt er, at de begynder at lave små cafe-koncepter som set i udlandet, så folk kan spise hos dem, siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia, der har fokus på forbrugeradfærd og detailhandel, til Berlingske Business.