Discountsupermarkeder overhaler andre dagligvarebutikker
Forbrugerne vil have billigere varer uden at gå på kompromis med kvaliteten, mener trendforsker. Nu findes der flere discountsupermarkeder end andre supermarkeder.
I samme periode faldt antallet af øvrige supermarkeder fra 924 til 915.
- Vi kan se en klar tendens til, at forbrugeren har fået langt større fokus på pris. Samtidig har discountbegrebet rykket sig. Discountpriser findes på alle typer varer, og discount er ikke det samme som dårlig kvalitet. De andre supermarkeder har som regel også discountlinjer, siger fødevare- og forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen til Urban.
Skyller ind over os
Forskningschef på Instituttet for fremtidsforskning, Carsten Beck, mener, der er tale om en regulær 'discount tsunami'.
- Discount er begyndt at appellere til større dele af befolkningen. Vi ser i højere grad, at forbruget er polariseret, så vi sparer, hvor vi kan, men stadig bruger penge på luksusvarer, siger Carsten Beck til Urban.
Tal fra Fødevareministeriet viser blandt andet, at disountkæderne herhjemme står for 28,6 procent af den samlede omsætning af økologiske varer med Netto i spidsen, mens øvrige supermarkeder står for 33,1 procent.