Ny teknologi bringer kaffebonden tættere på forbrugere
125 millioner mennesker verden over lever af kaffeproduktion. Men deres livsgrundlag er truet, blandt andet fordi så godt som alle kaffeproducerende lande og regioner er presset af klimaforandringerne.
For at kunne modstå og imødekomme de udfordringer, som kaffebønderne står over for, skal der sættes fokus på uddannelse, omlægning til mere bæredygtigproduktion og forskning. Men det kræver også, at forbrugerne får en forståelse for kaffebondens hverdag.
Derfor har Peter Larsen Kaffe sammen med Fairtrade udviklet en virtuel reality film, som tager kunden med på en rejse ned til kaffebonden.
Med en såkaldt VR-brille (Virtual Reality) kommer forbrugeren helt tæt på bonden, der sørger for, at vi hver dag kan hælde kaffe i koppen.
- Peter Larsen Kaffe har de seneste år igangsat en række tiltag med uddannelse af kaffefarmere i Kenya, omlægning af produktionen til at være mere bæredygtig samt fokusere mere på økologisk og certificeret kaffe. Tiltag som kan være med til at ruste kaffeproduktionen til fremtidens udfordringer. Men som kaffefirma skal vi blive ved med at finde muligheder, der kan være med til at løfte mulighederne for kaffebønderne – men også løfte forbrugernes viden om den kaffe, de drikker hver dag. Med VR-brillen kan forbrugeren komme helt tæt på bonden, siger udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe, Lars Aaen Thøgersen.
Rejsen fra forbruger til bonde foregår med et par virtual reality briller, hvor man ser en 360 graders film fra en Fairtrade-kaffefarm i Kenya.
Den virtuelle rejse lanceres på Food Festival i Århus den 1. – 3. september 2017. Men på længere sigt håber Peter Larsen Kaffe og Fairtrade, at oplevelsen kan bredes ud til andre festivaler, supermarkeder, servicestationer og andre steder, der sælger Fairtrade-certificeret Peter Larsen Kaffe.
- Salget af certificeret og økologisk kaffe er stigende, og den positive bølge i forbrugertendensen, skal vi ride med på og gøre endnu mere nærværende. Hos Peter Larsen Kaffe tror vi, at den virtuelle oplevelse kan være med til at forkorte afstanden mellem kaffebønder i nogle af verdens fattigste lande og kaffeforbrugere her i vores del af verden. Hvis vi kan få kaffekunderne til at føle sig tættere på de mennesker, der dyrker kaffebønnerne, er vi et stort skridt nærmere at få dem til at købe kaffe, der er dyrket på mere fair vilkår, siger Lars Aaen Thøgersen