23948sdkhjf

Branchen fylder mere hos Food Festival

Gennem årene er Food Festival i Aarhus blevet en større platform for branchefolkene, mens der fortsat er plads til at møde forbrugerne i øjenhøjde.

Det voksende arrangement Food Festival under Aarhus Festuge trak tusinder af folk til Tangkrogen weekenden igennem. Her er det kun et lille udsnit, som er en del af fødevarebranchen. Men det lille udsnit får øget opmærksomhed fra arrangørernes side.

For andet år i streg var en del af fredagens Food Festival dedikeret til branchefolk. Her fik fødevareproducenter, indkøbere og andre dele af fødevarebranchen lov til at dyrke netværket uden forbrugere på hele festivalpladsen. For branchedelen af Food Festival er voksende og kræver mere fokus, lyder det fra arrangørerne.

- Food Festival er ikke kun et publikumsarrangement for de almindelige, private forbrugere. Det har været vigtigt for os, at det udvikler sig til noget, der også er en brancheplatform. Da vi startede i 2012, havde vi kun to arrangementer for business-to-business, men i år havde vi 23 programsatte aktiviteter som workshops, seminarer og konferencer. Alt sammen er indenfor turisme- eller fødevarebranchen, fortæller Anna Lund, direktør hos Food Aarhus.

Dermed bliver der altså mere for branchefolkene. Og en dag som branchefredagen, hvor der var op mod 1.500 fagfolk, er et godt eksempel på, at Food Festival kan henvende sig bredere end forbrugerne.

- Det giver mulighed for, at branchen kan komme ind lidt før publikum og komme ind i ro og mag og få talt med hele fødevarebranchen alt efter, hvad man har på opgaveblokken. Det kan være at snakke med producenter, skolerne, universiteterne, eller hvad man ellers har brug for, siger Anna Lund.

Saltcenter fik, hvad de kom efter
En af de branchefolk, der deltog om fredagen, er Henrik K. Hansen. Han er direktør hos Mariager Saltcenter og så muligheden for at snakke med resten af branchen som en stor mulighed ved Food Festival i år.

- Det gjorde det interessant for os at komme herned. Vi har gang i mange forskellige slags kunder, og på den måde kunne vi koncentrere os om at snakke med nogle bestemte ud fra den liste, vi fik tilsendt. Så man kan sige, vi fik, hvad vi kom efter på allerførste dag, fortæller Henrik K. Hansen.

På festivalens anden dag kunne han se tilbage på en branchedag, der forløb godt  - mens al fokus kunne flyttes til slutbrugerne, der besøgte Tangkrogen resten af tiden.

- Vi ramte dem, vi skulle om fredagen og lidt flere til. Og dagene efter kunne vi fokusere på at række ud til forbrugerne til festivalen. Det er godt set, at det kan deles lidt på. For vi har brug for begge dele, siger direktøren for saltcentret.

Mariager Saltcenter er ikke de eneste, der efterspørger den form for arrangement, som blander branchen med forbrugerne.

Netværk i hyggelige rammer virker
Direktøren for Food Aarhus og dermed Food Festival forklarer, at formen skaber en stor efterspørgsel fra branchefolkene. Det uformelle og hyggelige lægger både godt op til publikummet og de personer, som er en del af fødevarebranchen.

- Vi oplever en større interesse fra branchefolkene. Jeg tror, det er formen, der skaber den efterspørgsel. Food Festival er for det første et samlingspunkt for samtlige aktører i branchen, og det vil sige, alle er her på forhånd. Så giver vi dem muligheden for, at man kan komme i rammer, som er anderledes end messer. Deltagerne kan gå rundt i øjenhøjde på græsmarken og netværke med hinanden. Der bliver holdt mange møder over en fadøl. Den stemning betyder bare, at der i meget højere grad er folk, der snakker sammen, som ellers ikke havde gjort det, siger Anna Lund.

Men der kan også være meget andet end regulære netværksmøder til Food Festival. Den åbner også op for at finde løsninger for enkelte aktører.

På jagt efter en løsning
Dorthe Kjærgård Pedersen og Lars Kjærgård Pedersen ejer det lille frilandsgartneri Kræmmergården. Landbruget har 600 kilo jordbær i overskud om dagen i højsæsonen, og det problem prøver de at løse.

Her er det godt for dem at snakke med andre i branchen om deres overproduktionsproblem.

- Vi kunne godt tænke os at forædle vores produkt. Jordbærsæsonen er kort, så vi gad godt kunne forlænge det lidt og arbejde med den overproduktion, vi dagligt har. Kunne vi finde noget nyt der, ville det være perfekt, forklarer Lars Kjærgård Pedersen.

Lørdagen igennem besøgte de forskellige stande og snakkede med andre i fødevarebranchen, som kunne give idéer til en løsning. Det blev for eksempel til et besøg hos Aarhus Universitet.

- Skulle der komme et fremtidigt samarbejde ud af det, ville det være fedt. Men en god idé og nogle gode kontakter er en rigtig god start for os, siger Dorthe Kjærgård Pedersen.

Food Festival er et årligt arrangement siden 2012. Det arrangeres af non-profit organisationen Food, der fokuserer på at hjælpe dansk fødevareproduktion og gastronomi.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078