FDB og Coop hjælper Afrika i supermarkedet
Nu kan danskerne finde yoghurt med tropiske frugter, sukkerærter og kød fra Afrika i Coops supermarkeder. FDB og Coop vil sammen styrke Afrika gennem indkøbskurven.
FDB, der er Danmarks største forening, og Coop, der er Danmarks største dagligvarevirksomhed, vil styrke samhandlen med Afrika, og i denne uge sætter butikkerne særligt fokus på Afrika i tilbudsaviserne. I butikken vil afrikanske varer blive særligt fremhævet.
- Vi vil tage en del af ansvaret. Regeringens bistandsstrategi vil inddrage erhvervslivet, og nu styrker vi Afrika som en del af vores kerneforretning: vores supermarkeder. Ved at efterspørge og sælge flere varer, kan vi gøre Afrika rigere gennem handel, siger Thomas Bagge Olesen, der er administrerende direktør i FDB, i en pressemeddelelse.
- Coop vil være Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed, og vi har i planen ”1-4-40” opsat en række handlinger. Et af de 10 punkter omkring vores indsats indenfor etisk handel er netop at identificere specifikke varer, hvor vi gennem udviklingsprojekter kan skabe konkrete forbedringer hos bønderne/producenterne i Afrika. Det er denne 5 uger lange kampagne et konkret eksempel på, siger forbrugerpolitisk direktør Mogens Werge, Coop.
I butikkerne vil kunderne opleve, at varerne fra Afrika har samme pris og kvalitet, som andre varer. Samtidig betyder det gode klima mange steder i Afrika, at frugter og grøntsager kan høstes flere gange årligt.
- Hele arbejdet i Afrika går ud på at løfte producenterne, så de kan levere de produkter, som danske forbrugere efterspørger. Vi kan hjælpe med uddannelse og sørge for, at afrikanske producenter får mulighed for at afsætte varerne – det har manglet før, siger Thomas Bagge Olesen.
Helt konkret har FDB og Coop dannet en Afrikapulje, som skal finansiere uddannelse, certificering og opbygning af infrastruktur hos nuværende og kommende afrikanske leverandører. Uddannelse og certificering vil gøre det nemmere for leverandørerne at leve op til eksportkrav og dermed sælge mere. Afrikapuljen er en længerevarende satsning, der vil fortsætte i 2011 og frem.
Allerede nu har FDB og Coop arbejdet særligt med leverandørerne af kenyanske sukkerærter, namibisk oksekød og ugandiske frugter til en økologisk yoghurt fra Thise Mejeri. Produkterne er allerede i butikkerne, og håbet er, at andre varer fra Afrika på sigt kan finde vej til Coops hylder.
Kilde: Coop